X

ΙΕΛΚΑ: στα επίπεδα του 2012 οι τιμές ειδών διατροφής στα σούπερ μάρκετ

Οι πραγματικές τιμές είναι κατά 7% χαμηλότερες λόγω προσφορών στα σούπερ μάρκετ.

Ant1news



Στα επίπεδα του 2012 παραμένουν οι τιμές των τροφίμων (μάλιστα χαμηλότερες κατά -1,5%) παρά τις σημαντικές αυξήσεις του ΦΠΑ.

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. από το ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι οι σημαντικές αυξήσεις στη φορολογία των τροφίμων (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) έχουν απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις του κλάδου (λιανεμπορικές εταιρείες και προμηθευτές).

Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στο σχήμα 1, όπου απεικονίζεται η μηνιαία εξέλιξη του Δείκτη τιμών καταναλωτή για την κατηγορία «Είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά» από Ιούνιο 2012 έως τον Ιούλιο 2017, οι τιμές τον Ιούλιο 2017 διαμορφώνονται 1,5% περίπου χαμηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο 2012. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σημειωθεί ότι τον 7/2015 σημαντικό ποσοστό των τροφίμων αύξησε τον συντελεστή ΦΠΑ από 13% σε 23% και εκ νέου τον 6/2016 σε 24%, αύξηση που αντιστοιχεί μεσοσταθμικά σε μία επιβάρυνση της τάξης του 3,0-3,5% περίπου, ενώ από τον 1/2017 σημαντικές κατηγορίες προϊόντων έχουν επιβαρυνθεί με ειδικούς φόρους κατανάλωσης (π.χ. καφές). Θεωρητικά, αν δεν είχαν προκύψει οι αυξήσεις στη φορολογία θα μπορούσαν οι τιμές να είναι ακόμα και 4,0% χαμηλότερα.

Σχήμα 1: Μηνιαία εξέλιξη Δείκτη Τιμών Καταναλωτή: Κατηγορία είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά (Πηγή: Επεξεργασία στοιχείων ΕΛ.ΣΤΑΤ. (μήνας βάσης=100, Ιούνιος 2012)  

Σημειώνεται ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων (είτε εκπτωτικές προσφορές είτε με τη μορφή δωροεπιταγών) οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια και εκτιμάται ότι έχουν επιφέρει επιπλέον όφελος στον καταναλωτή. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ εκτιμάται ότι η επίδραση των προσφορών το τελευταίο διάστημα αντιστοιχεί σε μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 7,2%. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι πραγματικές τιμές στο σουπερμάρκετ είναι κατά περίπου 7% χαμηλότερες από τις αρχικές τιμές που μετριόνται στο «ράφι».

Η παραπάνω εικόνα καταγράφεται και στις απόψεις των καταναλωτών για τις τιμές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σύμφωνα  με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 2.000 ατόμων. Όπως φαίνεται στο σχήμα 2, το 65% των ερωτηθέντων αξιολογεί θετικά τις τιμές στα σουπερμάρκετ και δηλώνει ικανοποιημένο, ενώ το 35% είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο. Παράλληλα, όπως φαίνεται στο σχήμα 3 το 74% του κοινού έχει θετική άποψη για την σχέση ποιότητας-τιμής που βρίσκει στα σουπερμάρκετ και μόλις το 9% διαφωνεί.