X

Προκλητικό άρθρο του BBC: Μέθυσος ο Μέγας Αλέξανδρος… ανύπαρκτος ο Όμηρος

Το εκτενές άρθρο του καθηγητή της Οξφόρδης, Αρμάντ Ντ’ Ανζούρ που δημοσιέυει το BBC τιτλοφορείται: «Πόσο πραγματικοί είναι οι θρύλοι των Ελλήνων;».

Ant1news

Ένα προκλητικό κείμενο του καθηγητή της Οξφόρδης, Αρμάντ Ντ’ Ανζούρ που αμφισβητεί όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα για την Αρχαία Ελλάδα φιλοξενεί η ηλεκτρονική σελίδα του BBC και προκαλεί.

Το εκτενές δημοσίευμά τιτλοφορείται: «Πόσο πραγματικοί είναι οι θρύλοι των Ελλήνων;» και ο καθηγητής προσπαθεί να δώσει τη δική του απάντηση σε διάφορα ερωτήματα όπως: 

Υπήρξε όντως ο Δούρειος Ίππος; Τι οδήγησε τον Σωκράτη στο να γίνει φιλόσοφος και γιατί ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν όντως μέγας; Ποια είναι η προέλευση ορισμένων από τους μεγαλύτερους «μύθους» της αρχαίας Ελλάδας, που αποτέλεσαν τη βάση για τη σύγχρονη γλώσσα της εκπαίδευσης, της πολιτικής, της φιλοσοφίας, της τέχνης και της επιστήμης; 

Ο καθηγητής ερευνά επί χρόνια τον πολιτισμό και τη λογοτεχνία της αρχαίας Ελλάδας ενώ αυτή την εποχή μελετά τους ήχους της αρχαίας ελληνικής μουσικής και τη σημασία τους στην ποίηση.

Στο κείμενό του αναφέρει:

Υπήρξε όντως ποτέ Δούρειος Ίππος;

Μετά την πολιορκία της Τροίας επί 10 χρόνια, όπως γράφει ο Ντ’ Ανζούρ, οι Έλληνες που στρατοπέδευαν έξω από τα τείχη της πόλης, ετοιμάζονταν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια, αφήνοντας ένα τεράστιο ξύλινο άλογο, ως προσφορά στη θεά Αθηνά.



Οι Τρώες έσυραν θριαμβευτικά το άλογο εντός της πόλης και μόλις έπεσε η νύχτα, οι Έλληνες πολεμιστές βγήκαν από το εσωτερικό του αλόγου και κατέστρεψαν την πόλη. Τα αρχαιολογικά ευρήματα αποδεικνύουν ότι η Τροία πράγματι κάηκε, αλλά το ξύλινο άλογο είναι μια φανταστική ιστορία, εμπνευσμένη από τις αρχαίες πολιορκητικές μηχανές που τις έντυναν με προβιές αλόγων για να μην καίγονται από τα βέλη που εκτοξεύονταν με φωτιά.

Υπήρξε στην πραγματικότητα ο Όμηρος;

Είναι γνωστό ότι τα μεγάλα έπη που φέρουν την υπογραφή του Ομήρου, η Ιλιάδα και η Οδύσσεια, υπήρξαν προφορικές ιστορίες, χωρίς να γραφτούν κάπου, κάποια στιγμή τον 8ο αιώνα π.Χ. καρπός μιας προφορικής παράδοσης που ρίζες αρκετούς αιώνες πίσω.



Ενώ οι αρχαίοι δεν είχαν καμία αμφιβολία για το γεγονός πως ο Όμηρος υπήρξε ένας πραγματικός βάρδος που συνέθεσε τα μνημειώδη έπη, τίποτα δεν είναι σίγουρα γνωστό γι' αυτόν. Το μόνο γνωστό είναι πως τα έπη του κάποια στιγμή καταγράφηκαν στην ελληνική γλώσσα, γι' αυτό και επέζησαν, ισχυρίζεται ο καθηγητής Ντ’ Ανζούρ.

Ποιος εφηύρε  το αλφάβητο;

Σύμφωνα με τον αρθογράφο, το ελληνικό αλφάβητο διασκευάστηκε από εκείνο των Φοινίκων. Το ελληνικό σχήμα των γραμμάτων διαφέρει οπτικά από εκείνο των Φοινίκων, με τα γεωμετρικών σχημάτων γράμματα να αποδίδονται στον μαθηματικό του 6ου αιώνα, τον Πυθαγόρα.

Eφηύρε ο Πυθαγόρας το Πυθαγόρειο Θεώρημα ή μήπως το αντέγραψε;

Ήταν αμφίβολο αν ο Πυθαγόρας (περίπου 570 – 495 π.Χ.) ήταν πράγματι ένας μαθηματικός, όπως αντιλαμβανόμαστε σήμερα τον όρο, γράφει ο Ντ’ Ανζούρ και υποστηρίζει ότι οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν αιώνες νωρίτερα την εξίσωση αυτή.


Αρχαία Ελλάδα και χρήματα;  


Τα χρηματοοικονομικά μέσα και τα θεσμικά όργανα – νομίσματα, νομισματοκοπεία, συμβόλαια, τράπεζες, πιστώσεις και χρέος, είχαν αναπτυχθεί σε πολλές ελληνικές πόλεις από τον 5ο π..Χ. αιώνα, με την Αθήνα να βρίσκεται στο προσκήνιο. Ένα μόνο αρχαίο κράτος αντιστάθηκε στην εισαγωγή του χρήματος… η Σπάρτη.

Πόσο Σπαρτιάτες ήταν οι Σπαρτιάτες;

Ο θρυλικός Σπαρτιάτης νομοθέτης Λυκούργος, αποφάσισε ότι οι Σπαρτιάτες θα έπρεπε να χρησιμοποιούν μόνο σίδηρο, ως νόμισμα, καθιστώντας το τόσο δυσκίνητο που ακόμη και ένα μικρό ποσό μπορούσε να μεταφερθεί από ένα ζευγάρι βόδια.



Η ιστορία αυτή μπορεί να αποτελεί μέρος της εξιδανίκευσης των αρχαίων Σπαρτιατών, ως πολεμική κοινωνία, αφοσιωμένη στην στρατιωτική υπεροχή. Ωστόσο, αν και η Σπάρτη δεν έκοψε δικό της νόμισμα, χρησιμοποιούσε ξένο ασήμι ενώ αρκετοί ηγέτες των Σπαρτιατών ήταν εμφανώς επιρρεπείς στη δωροδοκία, λέει ο αρθρογράφος .

Ποια ήταν τα μυστικά των ελληνικών μυστηριακών τελετών;

Τα μυστικά ήταν καλά φυλασσόμενα και επιβάλλονταν αυστηρές ποινές σε όσους τα γνωστοποιούσαν ή όπως στην περίπτωση του Αλκιβιάδη, είχαν σκεφτεί να τα βεβηλώσουν. Οι μύστες έπρεπε να υποβληθούν σε τελετές μύησης, με επίκεντρο μυστικά αντικείμενα (πιθανότατα φαλλούς) και κωδικούς πρόσβασης.

Ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος όντως Μέγας;

Σύμφωνα με πηγές του Ντ’ Ανζούρ, ήταν κοντός και γεροδεμένος, χωρίς ψυχραιμία, που τον οδήγησε μάλιστα να σκοτώσει τον φίλο του Κλείτο, πάνω σε ένα βίαιο ξέσπασμα. Καθώς τα χρόνια περνούσαν γινόταν παρανοϊκός και μεγαλομανής.