X

ΟΟΣΑ: Όφελος 5,2 δισ. ετησίως από την άρση εμποδίων

Όφελος 5,2 δισ. ευρώ ετησίως θα προκύψει για τους καταναλωτές από την υιοθέτηση των 66 προτάσεων για αλλαγές στο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο σε τέσσερις βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας από τις συνολικά 329 συστάσεις που κάνει o ΟΟΣΑ στην έκθεσή του.

Ant1news



Στην έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία παρουσιάστηκε από τον γενικό γραμματέα του Οργανισμού, Άνχελ Γκουρία, προτείνονται μεταξύ άλλων μεγάλες αλλαγές και κατάργηση διατάξεων που εμποδίζουν τον ανταγωνισμό, στους τομείς του τουρισμού, της επεξεργασίας τροφίμων, των οικοδομικών υλικών και του λιανικού εμπορίου.

Κατά την παρουσίαση της έκθεσης, ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, τόνισε την ανάγκη να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις και χαρακτήρισε αξιοθαύμαστη την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, ενώ εκτίμησε πως του χρόνου τέτοια εποχή του χρόνου η ελληνική οικονομία θα έχει καταφέρει να μπει σε τροχιά ανάπτυξης, η οποία θα συνεχίζεται μέχρι το τέλος του 2015.

Ανάμεσα στις συστάσεις του ΟΟΣΑ, στην έκθεση των 325 σελίδων, προτείνονται εκατοντάδες παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα. Μεταξύ των παρεμβάσεων, όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, είναι η αλλαγή του χρονικού ορίου πώλησης του φρέσκου γάλακτος, η διάθεση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και σε άλλα σημεία πώλησης εκτός των φαρμακείων, ενώ προτείνονται αλλαγές σε ό,τι αφορά το ψωμί, το εμπόριο ρούχων και παπουτσιών, την αγορά τσιμέντου και τις χωροταξικές διατάξεις που αφορούν νέες ξενοδοχειακές μονάδες.

Χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε οκτώ σημεία της έκθεσης θέτοντας ως προτεραιότητες τις αλλαγές στα εξής προϊόντα και κλάδους:

- Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο, παρά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θεωρείται μονάχα το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες. Αντίθετα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πληθώρα προϊόντων τύπου "φρέσκο γάλα ημέρας" ή π.χ. "6ήμερης διάρκειας" -με ειδική σήμανση- οπότε τα νοικοκυριά έχουν πληθώρα επιλογών και οι τιμές είναι χαμηλές.

- Το ψωμί δεν πωλείται με το ζύγι, στην πραγματικότητα, τουλάχιστον σε ορισμένα είδη. Πωλείται θεωρητικώς με προκαθορισμένο βάρος π.χ. 500 gr ή 1000 gr, και ορισμένες φορές μάλιστα, η φρατζόλα του μισόκιλου ζυγίζει τελικά 350 γραμμάρια, καθώς δεν ζυγίζεται κατά την αγορά. Έτσι οι καταναλωτές ενίοτε εξαπατώνται και -εφόσον συχνά δεν αναγράφεται το κόστος ανά κιλό- δεν μπορούν  να συγκρίνουν εύκολα τις τιμές.

- Στα απορρυπαντικά, οι τιμές επιβαρύνονται από τη γραφειοκρατία. Διότι, σε αντίθεση με άλλες χώρες ,π.χ. τη Γερμανία, για κάθε νέο απορρυπαντικό που βγαίνει στην αγορά, πρέπει να προηγηθεί μια χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία, στο Γενικό Χημείο του Κράτους.

- Στα καινούρια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα, δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής.

- Στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες, υπάρχει υποχρέωση να πωλούνται σχεδόν αποκλειστικά από τα φαρμακεία, ενώ οι τιμές δεν είναι απελευθερωμένες. Αυτό επιφέρει έλλειψη ανταγωνισμού και υψηλό κόστος για τον πολίτη. Υπενθυμίζω πως όταν επιτρέψαμε την πώληση του βρεφικού γάλακτος και στα σούπερ μάρκετ, η τιμή έπεσε κατά 20-25%.

- Στο τσιμέντο οι απαιτούμενες από το νόμο, ακριβές  υποδομές, ανεβάζουν τις τιμές. Συγκεκριμένα, τα σιλό που αποθηκεύεται το τσιμέντο, πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων. Αυτό τελικά, σημαίνει πως λόγω κόστους της επένδυσης, περιορίζεται ο ανταγωνισμός και ανεβαίνουν οι τιμές για τον καταναλωτή.

- Στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών, υπάρχουν περιορισμοί που κατά την Έκθεση, καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή, όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet, αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών.

- Νέες ξενοδοχειακές μονάδες, συχνά δεν μπορούν να δημιουργηθούν λόγω περιορισμών από τις χωροταξικές διατάξεις. Υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούρια ξενοδοχεία, ιδίως στην ηπειρώτική Ελλάδα -π.χ. στην Αθήνα- "λόγω κορεσμού" είτε αποτρέπουν, στην ουσία, την αλλαγή χρήσης κτηρίων σε ξενοδοχεία. Αποτέλεσμα: λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερος ανταγωνισμός, υψηλότερες χρεώσεις.

Αυτά είναι οκτώ μονάχα σημεία από τα εκατοντάδες που υπάρχουν στην έκθεση, ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, σημειώνοντας ότι στην έκθεση εντοπίζονται 329 πιθανά σημεία παρέμβασης.

«Είμαστε αποφασισμένοι να υιοθετήσουμε τη συντριπτική πλειονότητα των προτάσεων διότι θεωρούμε πως ένας πολύ μεγάλος αριθμός από αυτές θα έχει άμεση, θετική επίπτωση στην αγορά και στους καταναλωτές», πρόσθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης, προαναγγέλλοντας ότι μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα υπάρξουν οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις για την υλοποίηση των προτάσεων του ΟΟΣΑ.