X

Στόχος η μείωση τιμών

Ανατροπή σε 13 κλάδους της αγοράς προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης, σε πολλές περιπτώσεις παρά την οξεία αντίδραση όχι μόνο επαγγελματιών που «θίγονται», αλλά και αρκετών υπουργών.

Ant1news

Του Παναγιώτη Δημητρακόπουλου

Συνταγή ΟΟΣΑ για 329 περιπτώσεις αγκυλώσεων στην αγορά, οι οποίες εμποδίζουν τον ανταγωνισμό και συντηρούν την ακρίβεια, ετοιμάζεται να ακολουθήσει η Κυβέρνηση, για να τονώσει το λιανεμπόριο και να ρίξει τις τιμές σε τρόφιμα και άλλα βασικά αγαθά.

Οι αλλαγές βάσει των οποίων επέρχεται, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό, απελευθέρωση σε 13 κλάδους της αγοράς, θα φέρουν φάρμακα στα ψιλικατζίδικα, ψωμί στα κρεοπωλεία, περισσότερα προϊόντα στις λαϊκές και φρέσκο γάλα μεγαλύτερου κύκλου ζωής, με απώτερο στόχο να πέσουν οι τιμές.

Επιδίωξη του υπουργείου Ανάπτυξης είναι, μεταξύ άλλων, να καταργηθεί το όριο των πέντε ημερών για τον χαρακτηρισμό του γάλακτος ως φρέσκου. Ο κύκλος ζωής του φρέσκου γάλακτος θα είναι διαφορετικός στο εξής, ανάλογα με την μέθοδο παστερίωσης, κάτι που αναμένεται να μειώσει σημαντικά τουλάχιστον το κόστος μεταφοράς του, συρρικνώνοντας την τελική του τιμή στο ψυγείο.

Ανάλογα αποτελέσματα αναμένονται και από τις αλλαγές στο καθεστώς παραγωγής, διακίνησης και πώλησης ψωμιού, για το οποίο, μετά τα σούπερ μάρκετ, φαίνεται πως ανοίγει ο δρόμος για να διατίθεται από κρεοπωλεία και ιχθυοπωλεία.

Σε ό,τι αφορά τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι, παρά τις διαφωνίες του Άδωνη Γεωργιάδη και των φαρμακοποιών, σύντομα να βρίσκονται υπό προϋποθέσεις και  στα ράφια ψιλικατζίδικων και σούπερ μάρκετ, ώστε -όπως έχει συμβεί και με το βρεφικό γάλα- να μειωθεί η τιμή τους, λόγω του ανταγωνισμού με τα φαρμακεία.

Εκτός από τις ενδοκυβερνητικές γκρίνιες, έντονες αντιδράσεις υπάρχουν και από εκπροσώπους πολλών επαγγελμάτων που θίγονται από τις επερχόμενες αλλαγές, οι οποίοι ζητούν από το υπουργείο Ανάπτυξης να μην τις υιοθετήσει.

Σε όλες αυτές τις επικρίσεις απαντά ο Κωστής Χατζηδάκης, στηριζόμενος στα αποτελέσματα τις ειδικής έρευνας του ΟΟΣΑ για τον ανταγωνισμό, αλλά κυρίως τις επιπτώσεις στην αγορά και τις τιμές από την άρση πλήθους αγκυλώσεων, λόγω των οποίων χωλαίνει η επιχειρηματική άμιλλα.

Όπως τονίζει ο Υπουργός Ανάπτυξης, οι αντιδράσεις μέρους της αγοράς δεν τον εκπλήσσουν. Όπως τονίζει «κάποιος ο οποίος έχει ένα κέρδος με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, θέλει να το διατηρήσει. Είναι εύλογο και ανθρώπινο αυτό. Αλλά εξίσου εύλογο και ανθρώπινο είναι, όταν έχεις μια τόσο μεγάλη κρίση μπροστά σου και ανεργία 27%, να νοιάζεσαι διπλά για τον καταναλωτή και για το επίπεδο των τιμών».

Η προωθούμενη μεταρρύθμιση για μείωση του κόστους παραγωγής και άρση περιορισμών στην εμπορία, με στόχο την πτώση των λιανικών τιμών, αναμένεται ακόμη να φέρει, μεταξύ πολλών άλλων:

  • αλλαγές στην σήμανση των τυροκομικών προϊόντων.
  • απελευθέρωση της εισαγωγής πιπεριού και μπαχαρικών.
  • μαργαρίνες και μαγειρικά λίπη, αλλά και επεξεργασμένα προϊόντα ίδιας παραγωγής στους πάγκους των λαϊκών αγορών.
  • ευχέρεια χονδρικής πώλησης λουκάνικων και άλλων παρασκευασμάτων από τα κρεοπωλεία.
  • διάθεση χύμα μαγιονέζας και πολλά άλλα.