X

Τι σημαίνει για την τσέπη των καταναλωτών η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων

Σταδιακή ελάφρυνση του κόστους που καταβάλλουν οι καταναλωτές στους λογαριασμούς ρεύματος θα σημειωθεί με την ολοκλήρωση του έργου.

Ant1news

Σημαντική ελάφρυνση στο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών, αλλά και στους λογαριασμούς ρεύματος μέσω των οποίων επιδοτείται το κόστος αυτό, θα επιφέρει με την ολοκλήρωσή του, το έργο διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό δίκτυο ηλεκτροδότησης.

Στο τέλος του 2016 προβλέπεται να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τα νησιά Τήνο, Μύκονο και Πάρο. Η ολοκλήρωση του έργου με τη διασύνδεση της Νάξου και των συνοδευτικών έργων υποδομής τοποθετείται στο 2019, οπότε η εξοικονόμηση πόρων από τη μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης των νησιών θα φθάσει στα 100 εκατ. ευρώ ετησίως.

Με την προσθήκη, αργότερα, της Κρήτης, η μείωση του κόστους και κατ' επέκταση της επιβάρυνσης των καταναλωτών (που χρηματοδοτούν το υψηλό κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά, μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στους λογαριασμούς) μπορεί να ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Η διασύνδεση των νησιών οδηγεί σε σταδιακή ελάφρυνση του κόστους που καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), προκειμένου τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά να είναι ίδια με αυτά της ηπειρωτικής χώρας.

Η διαφορά του κόστους παραγωγής, προκειμένου τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά να είναι ίδια με αυτά της ηπειρωτικής χώρας, επιδοτείται μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος. Το κόστος αυτό διαμορφώθηκε πέρυσι στα 780 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου τα μισά καλύπτουν το κόστος ηλεκτροδότησης της Κρήτης (η διασύνδεση της Κρήτης περιλαμβάνεται επίσης στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ).

 

Έπεσαν οι υπογραφές στις συμβάσεις για τη διασύνδεση



Οι συμβάσεις για την κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου υπογράφηκαν σήμερα στην Αθήνα. Πρόκειται για επένδυση προϋπολογισμού 240 εκατ. ευρώ (προβλέπεται χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) που περιλαμβάνει τα εξής έργα:

- Υποβρύχια διασύνδεση Λαυρίου- Σύρου, μήκους 108 χλμ. Ανάδοχος είναι η εταιρεία Prysmian και ο χρόνος παράδοσης είναι 22 μήνες.

- Υποβρύχιες διασυνδέσεις της Σύρου προς Τήνο, Μύκονο και Πάρο (ανάδοχος «Ελληνικά Καλώδια», παράδοση σε 22 μήνες).

- Υποσταθμοί σε Λαύριο, Σύρο, Μύκονο και Πάρο (ανάδοχος η Alstom, παράδοση σε 22 μήνες).

- Συγκρότημα αντιστάθμισης ανέργου ισχύος στη Σύρο (ανάδοχος ΑΒΒ, παράδοση σε 18 μήνες).

Στην ομιλία του κατά την εκδήλωση, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Μάκης Παπαγεωργίου, τόνισε ότι το έργο θα είναι επωφελές όχι μόνο για τα νησιά αλλά και για όλους τους καταναλωτές ρεύματος που θα δουν σημαντικές μειώσεις στους λογαριασμούς τους και πρόσθεσε: «Θωρακίζουμε και ένα από τα πιο δυναμικά κομμάτια της οικονομίας μας, τον τουρισμό, καθώς με τα έργα αυτά βάζουμε τέλος στους κινδύνους blackout για τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας» ενώ, παράλληλα, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη μέγιστη αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα νησιά.

«Το έργο αλλάζει το μέλλον των Κυκλάδων» επισήμανε ο υπουργός Εργασίας και βουλευτής Κυκλάδων, Γιάννης Βρούτσης, ενώ ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γ. Χατζημάρκος διαβεβαίωσε ότι η περιφέρεια θα διευκολύνει με κάθε τρόπο την υλοποίηση του έργου και ζήτησε να επεκταθεί το δίκτυο και στα Δωδεκάνησα.

Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ (Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), Γιάννης Γιαρέντης, ανέφερε ότι το έργο «σηματοδοτεί τη νέα εποχή για το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας και θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους καταναλωτές, τις τοπικές οικονομίες, τον τουρισμό και το περιβάλλον».

Την προεργασία από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την υλοποίηση της διασύνδεσης ανέδειξε ο πρόεδρος της Αρχής, Ν. Βασιλάκος, ενώ επισήμανε ότι η επόμενη μεγάλη προτεραιότητα είναι η διασύνδεση της Κρήτης ως το 2020 και ανακοίνωσε ότι διεξάγεται μελέτη από το ΕΜΠ για τη διασύνδεση του συνόλου των νησιών.

Τη συμβολή όλων, προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις ζήτησε ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Αρθούρος Ζερβός, επισημαίνοντας ότι σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα το έργο έπρεπε να λειτουργεί ήδη. Υπενθύμισε δε, το περυσινό blackout στη Σαντορίνη, για να υπογραμμίσει την αναγκαιότητα του έργου.

 

Τι λέει το ΥΠΕΚΑ για επιβαρύνσεις ΥΚΩ που εκκρεμούν

Σε δόσεις και χωρίς αναδρομική εφαρμογή θα περάσουν στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού οι επιβαρύνσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) των ετών 2012- 2013 που εκκρεμούν, ανέφερε σήμερα αρμόδια πηγή του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Οι ΥΚΩ καλύπτουν κυρίως το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των νησιών που τροφοδοτούνται από πετρελαϊκές μονάδες αλλά και την επιδότηση των τιμολογίων για πολύτεκνους, το Κοινωνικό Οικιακού Τιμολόγιο κ.α.

Σύμφωνα με τις σχετικές εκθέσεις της ΡΑΕ η συνολική δαπάνη για τις ΥΚΩ ανέβηκε από 500 εκατ. το 2011 σε 780 εκατ. το 2012 και 770 εκατ. το 2013 χωρίς την τελευταία διετία να έχουν γίνει αυξήσεις στις συγκεκριμένες χρεώσεις στους λογαριασμούς.
Έτσι έχει συσσωρευτεί στη διετία ένα ποσό της τάξης των 350 εκατ. το οποίο σύμφωνα με την ίδια πηγή του ΥΠΕΚΑ θα κατανεμηθεί σε δόσεις, που θα ξεπερνούν κατά πάσα πιθανότητα τα δύο χρόνια.

Το ΥΠΕΚΑ εξετάζει εναλλακτικά σενάρια για τη διάρκεια και το ύψος των χρεώσεων και όταν καταλήξει θα καταθέσει σχετική τροπολογία στη Βουλή.

Το συνολικό κονδύλι των ΥΚΩ θα μειωθεί δραστικά με την ολοκλήρωση των έργων διασύνδεσης των νησιών (όπως αυτά που υπεγράφησαν σήμερα για Σύρο, Μύκονο και Πάρο). Η διασύνδεση των Κυκλάδων θα εξοικονομήσει σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο και της Κρήτης που ακολουθεί, άλλα 400 εκατ.