X

Τι επηρεάζει τους χρήστες του διαδικτύου στο «κλικ»

Διαδικτυακή έρευνα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δείχνει ποιοι παράγοντες επιδρούν στη διαμόρφωση της άποψης του χρήστη.

Ant1news

Ο αριθμός όσων διαβάζουν ένα κείμενο στο διαδίκτυο ταυτόχρονα με τον ίδιο, ο συνολικός αριθμός των αναγνωστών και το πλήθος των κοινοποιήσεων του κειμένου, μαζί με το όνομα του συγγραφέα, καθίστανται ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες στη διαμόρφωση της άποψης ενός χρήστη του διαδικτύου, όπως προκύπτει από διαδικτυακή έρευνα  σχετικά με θέματα  ευχρηστίας και λειτουργικότητας διαδικτυακών τόπων, όπως επίσης και σε συνάφεια με τις προσωπικές προτιμήσεις και επιλογές τους.

Η διαδικτυακή έρευνα  πραγματοποιήθηκε το 2014 από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα από τα Εργαστήρια Εφαρμογών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Μέσων του τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας (Μ.Μ.Ε.). 

Τα μέλη της ερευνητικής ομάδας που συνεργάστηκαν είναι ο Καθηγητής Ανδρέας Βέγλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Γεώργιος Καλλίρης, Επίκουρος Καθηγητής Αντώνης Γαρδικιώτης και οι υποψήφιοι διδάκτορες Ρήγας Κωτσάκης, Νίκος Αντωνόπουλος.

Η μελέτη στηρίχθηκε στη δόμηση και διανομή ερωτηματολογίου, σε συνεργασία με τους διαδικτυακούς τόπους ενημερωτικής πύλης (portal),  εφημερίδας, τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού, ενώ επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονική αλληλογραφία (email) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook κτλ.).   Το τελικό δείγμα διαμορφώθηκε από τις απαντήσεις  9150 χρηστών (με κατάλληλη στατιστική συλλογή και επεξεργασία), οι οποίοι απάντησαν στο διαδικτυακό ερωτηματολόγιο, σχετικά με θέματα  ευχρηστίας και λειτουργικότητας διαδικτυακών τόπων, όπως επίσης και σε συνάφεια με τις προσωπικές προτιμήσεις και επιλογές τους. Οι 5845 γυναίκες και οι 3305 άνδρες που συμμετείχαν στην έρευνα είναι ηλικίας από 10 έως 79 ετών με μηνιαίο προσωπικό εισόδημα ανεξαρτήτου πηγής προέλευσης για 4296 χρήστες από 0-400 ευρώ, για 1876 χρήστες από 401-800 ευρώ, για 1562 χρήστες από 801-1200 και για τους υπόλοιπους 1416 χρήστες από 1201 ευρώ μέχρι πάνω από 2001 ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκε τι πιστεύει ο κάθε χρήστης σε σχέση με την επιρροή που υφίσταται ο ίδιος, οι φίλοι του και ο κοινωνικός του περίγυρος, όταν γνωρίζει:

  • Τον αριθμό των χρηστών που βρίσκονται συνδεδεμένοι την ίδια χρονική στιγμή με τον ίδιο στο διαδικτυακό τόπο ΜΜΕ
  • Τον αριθμό των χρηστών που είδαν/διάβασαν τα άρθρα που υπάρχουν αναρτημένα σε ένα διαδικτυακό τόπο ΜΜΕ
  • Τον συγγραφέα/ πηγή προέλευσης του εκάστοτε αναρτημένου άρθρου σε ένα διαδικτυακό τόπο ΜΜΕ
  • Τον αριθμό των κοινοποιήσεων (shares)/Αγαπημένων (likes) στα κοινωνικά δίκτυα που έχει κάποιο κείμενο/άρθρο

Μέρος αποτελεσμάτων

Τα παραπάνω αποτελέσματα αφορούν τους μέσους όρους των απαντήσεων  των χρηστών σε κάθε ερώτηση. Η κλίμακα βαθμολόγησης ήταν το 1 μέχρι το 5 ενώ όσο πιο μεγάλος ο αριθμός τόσο πιο μεγάλη και η επιρροή.

Αποδεικνύεται πως εκτός από τον παράγοντα του συγγραφέα/ πηγής προέλευσης, οι υπόλοιποι τρεις συντελούν καθοριστικά στη διαμόρφωση της άποψης στο χρήστη ότι ο ίδιος επηρεάζεται λιγότερο σε σχέση με την επίδραση στους υπολοίπους (φίλους και κοινωνικός περίγυρος), όσον αφορά τη γνώμη τους για το διαδικτυακό τόπο. Σύμφωνα με τα παραπάνω συμπεράσματα επιβεβαιώθηκε η ύπαρξη του φαινομένου του Τρίτου Προσώπου στη διαδικτυακή δραστηριότητα (Web Third-person effect, WTPE).

Στον ακόλουθο σύνδεσμο: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.022 οι αναγνώστες μπορούν να μελετήσουν και να διανείμουν ελεύθερα ολόκληρη την εργασία.