X

Ικανοποίηση στο Μαξίμου για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ

Στα οφέλη που προκύπτουν σε οικονομικό και στρατηγικό επίπεδο από τη συμφωνία αναφέρονται κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου.

Ant1news

Η παραχώρηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ του 67% του ΟΛΠ στην Cosco μετά την βελτιωμένη προσφορά που κατάθεσε έφερε χαμόγελα ικανοποίησης στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

Σύμφωνα με κύκλους του Μαξίμου, η πώληση του 67% του ΟΛΠ θα γίνει σε δυο στάδια.Μετά την υπογραφή της συμφωνίας και την πλήρωση των όρων αυτής θα γίνει η μεταβίβαση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου στην Cosco .

Το υπόλοιπο 16% θα μεταβιβαστεί στο τέλος της πρώτης πενταετίας, μετά την ολοκλήρωση των συμφωνημένων υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων, κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν την δεύτερη πενταετία.

- Εκτιμάται ότι θα υπάρξει σημαντικό ύψος επιπλέον επενδύσεων μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052 (άλλα €270 εκατ. μεταξύ 2027 - 2052). 

- Οι δύο ανεξάρτητοι αποτιμητές έδωσαν εύρος αποτίμησης για τον ΟΛΠ από 18,4 έως 21,2 ευρώ ανά μετοχή.

- Η πρώτη οικονομική προσφορά της COSCO (Hong Kong) Group Limited ήταν 17,5 ευρώ ανά μετοχή, ήτοι 293,125 εκατ. ευρώ για το ποσοστό του 67% του ΟΛΠ που αντιστοιχεί σε κεφαλαιοποίηση ύψους 437,5 εκατ. ευρώ.

- Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί 23% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ και 3 θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο παραμένει με 7% και μία θέση στο ΔΣ.

- Το μέρισμα της οικονομικής χρήσης 2015 θα αποδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο. Από την εισαγωγή της ΟΛΠ στο ΧΑ (2002) έχουν εισπραχθεί μόλις 27,15 εκατ. ευρώ από μερίσματα για την συμμετοχή του κατά 74% στον Οργανισμό (κατά μέσο όρο €2 εκατ. ετησίως).

Για το αντίστοιχο διάστημα (2002-2014), το συνολικό αντάλλαγμα παραχώρησης που εισέπραξε το  Ελληνικό Δημόσιο βάσει της σύμβασης παραχώρησης ανήλθε σε μόλις 29,59 εκατ. ευρώ (κατά μέσο όρο €2 εκατ. ετησίως).

- Έχει διασφαλιστεί ότι ο ΟΛΠ υπό ιδιωτικό έλεγχο θα διατηρήσει την έδρα του στην Ελλάδα και θα παραμείνει εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Και αυτό γιατί το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί δικαίωμα βέτο στα παρακάτω θέματα:

* Αποχώρηση της εταιρίας από το Χρηματιστήριο Αθηνών

* Μεταφορά της έδρας της εταιρίας εκτός Ελλάδος

* Οποιαδήποτε απόφαση που είναι σε παράβαση της Σύμβασης Παραχώρησης 

- Το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίσει να διαχειρίζεται / εποπτεύει όλες τις διοικητικές λειτουργίες του λιμένα και τις λιμενικές υποδομές που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες, μέσω της νέας Αρχής Λιμένος.

- Δεν πωλούνται οι λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά ο ΟΛΠ, η εταιρεία που λειτουργεί ως παραχωρησιούχος τους μέχρι το 2052.

- Με την λήξη της σύμβασης παραχώρησης, η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών, πλήρως λειτουργικών επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο μαζί με όλες τις επενδύσεις και υποδομές που έχουν αναπτυχθεί και υλοποιηθεί και απαιτούνται για την λειτουργία τους.

 

Η στρατηγική θέση του Πειραιά και οι προοπτικές

Οι ίδιες πηγές αναφερόμενες στη στρατηγική θέση που καταλαμβάνει γενικά η Ελλάδα και ειδικά το λιμάνι του Πειραιά στην ευρύτερη περιοχή ανέφεραν:

Η Ελλάδα βρίσκεται στο κρισιμότερο από γεωπολιτικής πλευράς σημείο της ανατολικής Μεσογείου έχοντας μια στρατηγική θέση και αποτελώντας κομβικό σημείο ανάμεσα στην νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ασία, και την Αφρική.

Η γεωγραφική θέση που κατέχει με σωστές στρατηγικά κινήσεις μπορεί να δώσει νέα ώθηση και ευκαιρίες στην ελληνική οικονομία μέσα από την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την είσοδο στρατηγικών κεφαλαίων και επενδυτών σε λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας, με σκοπό να επιτευχθεί η ουσιαστική ένταξη της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών.

Είναι προφανές πως υπάρχουν πολλά περιθώρια εξυπηρέτησης και ενίσχυσης των εμπορευματικών ροών μέσω της Ελλάδας που θα καταστήσουν την χώρα ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο. Η φυσική θέση του Πειραιά στον θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης μέσω της διώρυγας του Σουέζ αποτελεί σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα.

Η ανάπτυξη των δικτύων συνδυασμένων και διατροπικών (intermodal) μεταφορών και η αναγνώριση της σημασίας της θαλάσσιας μεταφοράς στο παγκόσμιο εμπόριο ως σημαντικού παράγοντα στη βιώσιμη ανάπτυξη (sustainable development) οδηγούν στη λειτουργική ενσωμάτωση λιμένων στις «εφοδιαστικές αλυσίδες» (supply chains) μεταφοράς εμπορευμάτων.

Η ενίσχυση του λιμένα του Πειραιά ως πύλη εισόδου στις ευρωπαϊκές αγορές σε συνδυασμό με την επικείμενη ανάπτυξη του Θριασίου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ δίνει προοπτικές υλοποίησης ενός στρατηγικού σχεδίου που θα περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές, την παροχή υπηρεσιών logistics και τις χερσαίες μεταφορές, σιδηροδρομικές και οδικές. Αυτός ο στρατηγικός σχεδιασμός συνδυασμένων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας θα έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας όσο και στην ενίσχυση του γεωπολιτικού και οικονομικού της αποτυπώματος.

Ο ρόλος των θαλάσσιων λιμανιών ως σύνδεση μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών είναι εξαιρετικά σημαντικός. Δεν είναι μόνο οι μεγάλες εμπορευματικές ροές Ανατολής – Δύσης, αλλά και η διαμεταφορά (transipment) εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου, η διασύνδεση με την Αφρική, και η χερσαία μεταφορά με τρένο ή οδικώς στα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη.

Η συνεργασία της COSCO με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες όπως η HP, SONY, HUAWEI, ZTE, κ.α., με την συνέργεια μεγάλων παικτών στον χώρο, όπως η SCHENKER, η Rail Cargo Austria, κ.α., έχουν ανοίξει την Νότια Πύλη της Ευρώπης και στην αγορά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.