X

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τον Ξηρό στο Εθνικό (βίντεο)

Η Ντόρα Μπακογιάννη, η κόρη της Αλεξία, αλλά και ο Αμερικανός Πρέσβης Ντέιβιντ Πιρς, παίρνουν θέση ενάντια στην παράσταση του Εθνικού. Τι λένε οι συντελεστές στον ΑΝΤ1.

Ant1news

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για τη θεατρική παράσταση που ανεβάζει το Εθνικό Θέατρο «Ισορροπία του Nash», η οποία βασίζεται στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού και τα πρακτικά της δίκης της 17 Νοέμβρη.

Ήδη από χθες βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους, ενώ θέση πήρε και ο γιος του Παύλου Μπακογιάννη, Κώστας, ο οποίος μέσω twitter, έκανε λόγο για «στρατευμένη τέχνη».

Η Ντόρα Μπακογιάννη, αντέδρασε επίσης μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, από όπου απέδωσε την ευθύνη του ότι «καταδικασμένος ως κατά συρροή δολοφόνος από την ελληνική δικαιοσύνη» γίνεται «θεατρικός συγγραφέας με τα χρήματα του αγρίως φορολογούμενου ελληνικού λαού» στην κυβέρνηση. «Τι άλλο θα κάνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για να εξαγνίσει τον τρομοκράτη Σάββα Ξηρό;» διερωτάται η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, επισημαίνοντας ότι «ο κ. Ξηρός δήλωσε ότι ξεχρέωσε. θα φέρει πίσω και τους πατεράδες των παιδιών μας;».

 

 

Θέση πήρε και η Αλεξία Μπακογιάννη, η οποία μέσω του Καλημέρα Ελλάδα, εξέφρασε την οργή των θυμάτων των τρομοκρατικών ενεργειών των τρομοκρατικών οργανώσεων, τονίζοντας την πτυχή ότι, «το Εθνικό Θέατρο χρηματοδοτείται από το Δημόσιο».

«Όταν μιλάμε για το Δημόσιο μιλάμε για χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, άρα μιλάμε για την κομμένη σύνταξη της μητέρας του Αξαρλιάν, για τους φόρους που πληρώνουμε όλοι εμείς, έτσι αυτό το έργο που δίνει την ευκαιρία στον Σάββα Ξηρό να πει πόσο καημένος είναι και άρα να τον καταστήσει συμπαθή ενώ δεν έχει ζητήσει συγγνώμη σε καμία στιγμή της ζωής του για το έγκλημα το οποίο έκανε... Βγαίνει να δίνει συντάξεις και να λέει ότι έχει ξεχρεώσει για το αίμα ανθρώπων μετά από 10 χρόνια φυλακή. Πώς έχει ξεχρεώσει;»  είπε η Α.Μπακογιάννη και συμπλήρωσε:

«Η τέχνη δεν έχει όρια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η τέχνη είναι ανεύθυνη και όταν κάνεις μία επιλογή σε ένα συγκεκριμένο θέμα και παίρνεις θέση είναι λογικό ότι θα σου ασκηθεί κριτική και θα ακουστεί η άλλη άποψη (...) Το έργο αυτό πραγματεύεται τις συνθήκες κράτησης του κ. Ξηρού από τη σκοπιά του κ. Ξηρού 100%. Τον τρόπο κράτησής του, τα περί πολιτικού εγκλήματος και πώς το ελληνικό κράτος απέσπασε την ομολογία του διάφορα θέματα της δικής για τα οποία η Δικαιοσύνη έχει αποφανθεί».

Στο πλάι των Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας ο Αμερικανός Πρέσβης

Αντίδραση εκδηλώθηκε και από την Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα. Ο Αμερικανός Πρέσβης πήρε θέση, αναρτώντας στο twitter την ανακοίνωση του κινήματος «Ως Εδώ», επεσήμανε ότι,  «Η Ομάδα Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας «ΩΣ ΕΔΩ» αμφισβητεί τη χρησιμότητα της δημόσιας χρηματοδότησης για να ανεβάσει το Εθνικό Θέατρο έργο βασισμένο σε μέρος του βιβλίου τρομοκράτης της 17 Νοέμβρη».

 

Η ανακοίνωση της Ομάδας Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας υποστηρίζει ότι, «η Εθνική Σκηνή – έστω και στη χρηματοδοτούμενη από δημόσιους πόρους πειραματική της εκδοχή- δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Είναι  προφανές ότι ο εξαγνισμός του κ. Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνον από τη φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη  με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του».

 

Εθνικό: Η παράσταση είναι κραυγή ενάντια στη βία

Οι συντελεστές της παράστασης, από την πλευρά τους, διευκρινίζουν ότι, η παράσταση δεν εξυμνεί τις ενέργειες του Σάββα Ξηρού.

Ως «κραυγή ενάντια στη βία» χαρακτήρισε την παράσταση ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Στάθης Λιβαθινός, μιλώντας στον ΑΝΤ1, και συμπλήρωσε:

«Το θέατρο δεν είναι για να κάνει πολιτική, είναι για να ανεβάζει στην επιφάνεια ανθρώπινα θέματα».

Συντελεστές της παράστασης σημειώνουν ότι, «σε καμία περίπτωση δεν ενστερνίζεται τις απόψεις του Ξηρού, ούτε και δικαιολογεί την τρομοκρατία. Αντιθέτως, η παράσταση τελειώνει με τη φράση ‘καμία ιδέα δεν είναι αρκετή, για να δικαιολογήσει εγκλήματα κατά της ανθρώπινης ζωής».

Ο κ. Λιβαθινός μιλώντας στο ΒΗΜΑ FM ανέφερε τι «όχι μόνο δεν υμνεί την τρομοκρατία το έργο, αλλά αποτελεί καταδίκη της βίας»

«Στην παράσταση αυτή, ο σκοπός όλων και πρώτα απ’ όλα και δικός, μου μια και έχω παραχωρήσει μία μεγάλη αυτονομία στη πειραματική σκηνή, είναι να θέτει θέματα ταμπού που δεν είναι κακό να υπάρχουν, όταν τίθενται, με ένα σωστό βέβαια τρόπο. Η πρόθεση όλων εδώ ήταν να έχουμε ξεκαθαρίσει ηθικά, και το είχαμε συζητήσει με όλους, ότι πρόκειται για μία σπείρα εγκληματιών και ότι εδώ η κουβέντα θα γίνει για εντελώς άλλα θέματα. Στην πραγματικότητα, η παράσταση λέει κάτι άλλο. Η παράσταση λέει ότι μια ιδεολογία δεν έχει το δικαίωμα να πάρει ούτε μια ζωή. Η ιδεολογία δεν μπορεί να αφαιρεί ζωές. Αυτό είναι το μήνυμα της παράστασης. Όχι, δεν είναι καμία απολογία του Ξηρού», είπε χαρακτηριστικά.

 «Η σκηνοθέτης προφανώς επέλεξε να μαζέψει κομμάτια από διάφορες πηγές και από τους «Δίκαιους» του Καμύ, που είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι και να πάρει κάποια μικρά, ελάχιστα αποσπάσματα από το ημερολόγιο του Σάββα Ξηρού. Και πρέπει να σας πω ότι αυτό πραγματικά που βγαίνει από την παράσταση, μόνο απολογία του Ξηρού δεν είναι. Είναι το αντίθετο ακριβώς, είναι η καταδίκη της βίας απ’ όπου κι αν προέρχεται. Εγώ είμαι εδώ για να υπερασπιστώ το δικαίωμα του θεάτρου να προσπαθεί να θέσει κάποια θέματα, ειδικά σε μια πειραματική σκηνή, που είναι μια σκηνή έρευνας. Να θέσει κάποια θέματα που να αγγίξουν τη σύγχρονη κοινωνία και τη σύγχρονη πραγματικότητα. Δεν είμαι εδώ για να απολογηθώ, όμως, για το με ποιον μιλάει κάθε σκηνοθέτης. Αυτό δεν μπορώ να το κάνω και δεν πρέπει να το κάνω. Πραγματικά (αυτό που) με αφορά, αν θέλετε να σας πω με απόλυτη ειλικρίνεια, είναι ότι -και αυτό είναι που με θλίβει-  μπορεί να περάσει η αντίληψη στον κόσμο και στους ανθρώπους των θυμάτων, ότι εμείς μπορεί να μην στεκόμαστε με σεβασμό απέναντί τους. Δηλαδή, η λάθος εντύπωση, αυτό είναι που μου κοστίζει περισσότερο, ότι μπορεί να μην σεβόμαστε εμείς, οι άνθρωποι του Εθνικού, εγώ προσωπικά, οι συνεργάτες μου… Δίνεται ξαφνικά η λάθος εντύπωση ότι δεν στεκόμαστε με προσοχή και με σεβασμό απέναντι στα θύματα. Αυτό είναι κάτι για το οποίο νομίζω, οφείλω να απολογηθώ» πρόσθεσε.

Απαντώντας σε ερώτηση για τα μηνύματα συμπάθειας προς τον τρομοκράτη, που μπορεί να προβάλλονται ο κ. Λιβαθινός απάντησε: «Κοιτάξτε, αυτό πραγματικά είναι κάτι το οποίο εγώ δεν μπορώ να το ελέγξω αυτή τη στιγμή και δεν μπορώ να πω ότι συμβαίνει. Γίνανε δύο ανοιχτές συζητήσεις, κανένας δεν υπερασπίστηκε τον Ξηρό, γιατί στη συνείδηση όλων μας το θέμα αυτό είναι τελειωμένο, όπως σας είπα. Γιατί. πρόκειται για έναν κοινό εγκληματία και τίποτα άλλο. Εγώ ήθελα να υπερασπιστώ το δικαίωμα μίας παράστασης, να πει ότι η ιδεολογία δεν μπορεί να αφαιρεί ζωές. Αν ο ηθοποιός (πρωταγωνιστής της παράστασης) μοιάζει με τον Σάββα Ξηρό, βέβαια, αυτό είναι μία επιλογή της σκηνοθέτιδας κι εδώ που τα λέμε, η φωτογραφία που έχετε είναι από το κομμάτι των «Δικαίων» του Καμύ, όπου ο άνθρωπος αυτός παίζει έναν ρόλο που δεν μπορεί να σκοτώσει, επειδή βρίσκει μπροστά του δύο παιδιά. Νομίζω ότι ξέρετε ότι εδώ η πρόθεση είναι εντελώς αντίθετη με την εντύπωση που αποκομίζει κανείς από το αποτέλεσμα. Άλλο η εντύπωση και άλλο η πρόθεση».