X

Απότομη στροφή του αεροσκάφους της Egyptair

To Airbus έπεσε από τα 37.000 στα 9.000 πόδια απότομα και μετά από στροφές. Το χρονικό της εξαφάνισης. Όλα τα σενάρια.

Ant1news

«Φαίνεται ότι το αεροσκάφος έχει χαθεί», δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, σχετικά με το αεροσκάφος της EgyptAir, το οποίο εξαφανίστηκε μόλις εισήλθε στον αιγυπτιακό εναέριο χώρο και ενώ εκτελούσε την πτήση Παρίσι – Κάιρο . 

Ο Πάνος Καμμένος, αφού αναφέρθηκε στα στρατιωτικά μέσα που συμμετέχουν στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σημείωσε μεταξύ άλλων ότι επικοινώνησε, με τον υπουργό της Αιγύπτου και του εξέφρασε τα συλλυπητήρια του, όπως και με τον Γάλλο στρατιωτικό ακόλουθο.

Σύμφωνα με τον υπουργό Άμυνας, «στις 3.37 το αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 10-15 μίλια μέσα στον αιγυπτιακό FIR. Πραγματοποίησε μια στροφή 90 μοιρών αριστερά και 360 μοιρών δεξιά, πήγε από τα 37.000 στα 9.000 πόδια και μετά η εικόνα του χάθηκε».

Η δήλωση αυτή του υπουργού Άμυνας ενισχύει την άποψη ότι κάτι ξαφνικό συνέβη στο αεροσκάφος, στο οποίο επέβαιναν 66 άτομα, και ότι δεν υπήρχε κάποια μηχανική βλάβη.

Ο Πάνος Καμμένος είπε ακόμη ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης, ενώ ερωτηθείς για τις πληροφορίες περί σήματος κινδύνου, σημείωσε ότι «υπήρξε κάποια πληροφορία για στίγμα, το διερευνούμε. Δεν είναι επιβεβαιωμένο».  

Ελέγχονται οι πληροφορίες γαλλικού δορυφόρου

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο γαλλικός δορυφόρος Meolut, ο οποίος έχει τη δυνατότητα απεικόνισης σε πραγματικό χρόνο, έδωσε συντεταγμένη για το αεροσκάφος, που είναι όμως δυτικότερα από το επίκεντρο των ερευνών (165 ν.μ. νοτιοανατολικά της Καρπάθου).

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι ελέγχεται η αξιοπιστία των πληροφοριών του, αφού δεν πρόκειται για επιχειρησιακό δορυφόρο. Παράλληλα, ζητήθηκαν από ΗΠΑ-Ρωσία οι εικόνες που πιθανότατα έχουν λάβει δικοί τους δορυφόροι, προκειμένου να γίνει διασταύρωση των στοιχείων.

Το χρονικό της εξαφάνισης του Airbus

Τα στίγματα του αεροσκάφους της Egyptair και τις τελευταίες επαφές του πιλότου έδωσε στη δημοσιότητα από την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. 

Σύμφωνα με τον ελληνικό έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στις 02.55  ήταν η τελευταία επαφή με το αεροσκάφος πάνω από την Κέα. Στις 03.37 δόθηκε σήμα ότι το αεροσκάφος βρίσκεται σε φάση αβεβαιότητας και στις 03.41 δόθηκε σήμα ότι είναι σε κατάσταση κινδύνου.

Όπως δήλωσε  στο "Καλημέρα Ελλάδα" ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Κωνσταντίνος Λιντζεράκος, "οι Έλληνες ελεγκτές προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με τον πιλότο 10 μίλια πριν εξέλθει από το ελληνικό FIR, ο πιλότος δεν ανταποκρινόταν και συνέχισαν να τον καλούν μέχρι τις 3.29 όπου το αεροσκάφος χάθηκε από το ραντάρ".

Αμέσως δόθηκε εντολή και απογειώθηκε αεροσκάφος C-130 με κατεύθυνση την περιοχή 130 ν.μ. νοτιανατολικά της Καρπάθου, ενώ άμεσα έπλευσε προς την περιοχή και η φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, Νικηφόρος Φωκάς.

 

Στις 05.15 με ΝΟΤΑΜ, και μετά από συνεννόηση με τις Αιγυπτιακές αρχές, δεσμεύτηκε η περιοχή που εκτείνεται έως και 40 ν.μ. από το σημείο που ήταν το τελευταίο στίγμα. Σύμφωνα με τη ΝΟΤΑΜ το ελληνικό Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και διάσωσης που εδρεύει στον Πειραιά, αναλαμβάνει τον συντονισμό των ερευνών, και όλα τα μέσα που συμμετέχουν στην επιχείρηση εντοπισμού θα αναφέρονται σε αυτό. 

"Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά"

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ελληνικής ΥΠΑ «η πτήση MSR 804, A320 των Αιγυπτιακών Αερογραμμών, που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κάιρο εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 02:24 πμ τοπική ώρα. Αναγνωρίσθηκε και εξουσιοδοτήθηκε από τον αρμόδιο ελεγκτή εναερίου κυκλοφορίας, για την πορεία της πτήσης του. Στις 02:48 πμ μεταβιβάζεται στον επόμενο τομέα ελέγχου και εξουσιοδοτείται από τον αρμόδιο ελεγκτή, για το σημείο εξόδου από το FIR Αθηνών. Ο πιλότος ήταν ευδιάθετος και ευχαρίστησε στα ελληνικά. 

Στις 03:27 πμ το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για μεταβίβαση επικοινωνίας και ελέγχου από το FIR Αθηνών στο FIR Καΐρου. Παρά τις επανειλημμένες κλήσεις το αεροσκάφος δεν ανταποκρίθηκε, οπότε ο ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας κάλεσε στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς απόκριση από την πλευρά του αεροσκάφους. Στις 03:29 βρίσκεται πάνω στο σημείο εξόδου. Στις 03:29:40 πμ χάνεται το στίγμα του αεροσκάφους από το ραντάρ περίπου 7 ΝΜ νότια/νοτιοανατολικά από το σημείο ΚUMBI, εντός του FIR Καΐρου. Άμεσα ζητήθηκε η συνδρομή των ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας για πιθανό εντοπισμό στόχου, χωρίς αποτέλεσμα. Στις 03:45 πμ ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες έρευνας και διάσωσης μέσω ΕΚΣΕΔ, ΕΚΑΕ και ΚΕΝΑ, με παράλληλη ενημέρωση του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Καΐρου».

 

Συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων στην επιχείρηση έρευνας – διάσωσης   

Εκτός από το C-130 και την Φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς που είναι πλω κινούμενη προς την θαλάσσια περιοχή, 130 ναυτικά μιλια, νοτιανατολικά της Καρπάθου, στην επιχείρηση έρευνας - διάσωσης, συμμετέχει αεροσκάφος εγκαίρου προειδοποιήσεως ΕΜΒ-145Η. Ακόμη δυο ελικόπτερα, SUPER PUMA και ένα S-70 έχουν μετασταθμεύσει στην Κάρπαθο και είναι σε ετοιμότητα.

Τα σενάρια για την εξαφάνιση του Airbus  

Οι αναλυτές του αμερικανικού ινστιτούτου στις πρώτες εκτιμήσεις που κάνουν αποκλείουν τη μηχανική βλάβη. Εκτιμούν ότι μια μηχανική βλάβη θα εκδηλωνόταν κατά την προσγείωση ή την απογείωση, χωρίς να απορρίπτουν ενδεχόμενη αιφνίδια βλάβη 

Παράλληλα, δεν αποκλείουν την πιθανότητα το αεροσκάφος να έχει δεχθεί πυραυλική επίθεση με πύραυλο αέρος. Εκτιμούν όμως ότι οι παραστρατιωτικοί που δρουν στην περιοχή δεν έχουν πρόσβαση σε πυραύλους ικανούς να χτυπήσουν στα 37.000 πόδια που πετούσε το αεροσκάφος. 

Μεγαλύτερη πιθανότητα δίνουν στην έκρηξη ενός αυτοσχέδιου εκρηκτικού μηχανισμού, αν και υπογραμμίζουν ότι η πτήση προερχόταν από το αεροδρόμιο του Παρισιού που είναι αυξημένα τα μέτρα ασφαλείας.