X

ΣτΕ: «Ναι» στην πρόσληψη γυναικών ως Ειδικών Φρουρών

Και οι γυναίκες μπορούν να προσληφθούν ως Ειδικοί Φρουροί, έκρινε το ΣτΕ. Εν αναμονή της απόφασης για το ανάστημα  των γυναικών.

Ant1news



Του Νίκου Γερακάρη

«Όχι», λέει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας στον αποκλεισμό των γυναικών από την πρόσληψή τους ως ειδικών φρουρών, λύνοντας το σχετικό συνταγματικό ζήτημα που υπήρξε (ο αποκλεισμός των γυναικών έχει καταργηθεί - ούτως ή άλλως - με νεότερη νομοθετική ρύθμιση, του 2003). Ταυτόχρονα, το ΣτΕ απασχόλησε και το επίμαχο θέμα του ύψους που απαιτείται για την εισαγωγή στην Αστυνομία, καθόσον έχει θεσπιστεί κοινό όριο αναστήματος για άνδρες και γυναίκες (1,70), γεγονός που - όπως υποστηρίχθηκε - συνιστά διάκριση σε βάρος των γυναικών. Για το δεύτερο θέμα, αναμένεται με ενδιαφέρον η κρίση της επταμελούς σύνθεσης του Γ΄ Τμήματος του ΣτΕ, καθώς κατά την εκδίκαση της υπόθεσης διατυπώθηκαν και αντίθετες απόψεις ...

Ειδικότερα, με απόφαση του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την πρόσληψη (1400) Ειδικών Φρουρών. Σύμφωνα με το τότε νομικό πλαίσιο, δικαίωμα συμμετοχής είχαν Έλληνες πολίτες μόνον άνδρες. Παρά ταύτα, μία γυναίκα υπέβαλε αίτηση συμμετοχής στο διαγωνισμό, η οποία απορρίφθηκε με την αιτιολογία ότι, σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 5 του Ν. 2734/1999, για την κάλυψη των θέσεων Ειδικών Φρουρών, τα ειδικά καθήκοντα των οποίων λόγω του επικινδύνου και των ιδιαιτεροτήτων των εργασιακών συνθηκών, απαιτούν ιδιαίτερα φυσικά και σωματικά προσόντα, προσλαμβάνονται Έλληνες πολίτες άνδρες και δεν προβλέπεται η πρόσληψη γυναικών. Ακολούθως, η υποψήφια αυτή προσέφυγε στο Διοικητικό Εφετείο και δικαιώθηκε. Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης άσκησε έφεση κατά της απόφασης του Εφετείου, που απορρίφθηκε με την εν λόγω απόφαση (3018/2014) της Ολομέλειας του ΣτΕ.

Όπως υπογραμμίζεται (σύμφωνα με τον δικηγόρο Πέτρο Αγγελάκη, που χειρίστηκε την υπόθεση) στο σχετικό σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ:

«Η επίκληση στην εισηγητική έκθεση του ν. 2734/1999 των καθηκόντων των ειδικών φρουρών, καθώς και του στοιχείου του επικινδύνου και των ιδιαιτεροτήτων των εργασιακών συνθηκών των καθηκόντων αυτών, η άσκηση των οποίων απαιτούν ιδιαίτερα φυσικά και σωματικά προσόντα, δεν αποτελούν λόγω της γενικότητάς τους, σε συνδυασμό και με τα διδάγματα της κοινής πείρας, κριτήρια συγκεκριμένα και πρόσφορα να δικαιολογήσουν το θεσπιζόμενο αποκλεισμό των γυναικών από το σύνολο των δραστηριοτήτων των ειδικών φρουρών».

Σημειώνεται ότι ήδη με την παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 3181/2003 αντικαταστάθηκε η παρ. 5 του άρθρου 9 του ν. 2734/1999, η οποία προέβλεπε μόνον την πρόσληψη ανδρών ως Ειδικών Φρουρών, ως εξής: «Για την κάλυψη των ανωτέρω θέσεων προσλαμβάνονται με σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων (μόρια) Έλληνες πολίτες (άνδρες και γυναίκες)..….».

Σημειώνεται, επίσης, ότι η γυναίκα προσελήφθη τελικώς αλλά το ΣτΕ επέμεινε και παρά την τροποποίηση ή την κατάργηση του αποκλεισμού ότι πρέπει να λυθεί το συνταγματικό ζήτημα (κρίνοντας κατά πλειοψηφία αντισυνταγματικό τον αποκλεισμό των γυναικών).

ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΑΣΤΗΜΑ

Όσον αφορά το απαιτούμενο ανάστημα, θεσπίστηκε κοινό όριο αναστήματος για άνδρες και γυναίκες που ανέρχεται στο 1,70μ., που υπερβαίνει κατά πολύ το μέσο όρο ύψους των Ελληνίδων (1,63μ. σύμφωνα με μελέτες της Α' Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών) και το οποίο διαθέτει μόνον το 19% του γυναικείου πληθυσμού. Δηλαδή, όπως υποστηρίζεται, η θέσπιση του ανωτέρω ορίου αναστήματος «έχει ως συνέπεια τον αποκλεισμό του 81% των γυναικών».

Το ζήτημα αυτό έχει εκδικαστεί στο ΣτΕ, από τον Ιανουάριο 2014 και αναμένεται η έκδοση απόφασης.

Διατυπώθηκαν με ίσες ψήφους η άποψη ότι είναι συνταγματικό το νομοθέτημα και ίσες ότι είναι αντισυνταγματικό και η τρίτη άποψή ήταν ότι δεν προκύπτει καταρχήν συνταγματικό πρόβλημα αλλά μπορεί να υπάρχει διάκριση εφόσον το όριο αυτό οδηγεί πρακτικά σε αποκλεισμό εξαιρετικά μεγάλου ποσοστού γυναικών υποψηφίων. Έτσι, το όλο θέμα παραπέμφθηκε στην επταμελή σύνθεση του Γ΄ τμήματος του ΣτΕ αλλά και για να εξεταστεί αίτημα παραπομπής στο ΔΕΚ (Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων).