X

“Κλειδώνουν” τα τελευταία προαπαιτούμενα για τα 2,8 δις

Ψηφίστηκε επί της αρχής στην αρμόδια επιτροπή το νομοσχέδιο για ΥΠΑ και Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας. "Καμπανάκι" ΔΝΤ για το πλεόνασμα. Επιμένει για μη βιώσιμο χρέος το ΔΝΤ.

Ant1news

Η κατεπείγουσα διαδικασία με την οποία ψηφίζεται το νομοσχέδιο «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», προκάλεσε ομοβροντία επικρίσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης κατά της κυβέρνησης, στη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Ωστόσο, το νομοσχέδιο είναι πιθανό να εξασφαλίσει μια ευρύτερη συναίνεση, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, καθώς κόμματα, όπως η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η Ένωση Κεντρώων και το Ποτάμι, δεν καταψήφισαν επί της αρχής στην επιτροπή, αλλά δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται για την τελική τους στάση, στην Ολομέλεια. Προς το παρόν υπέρ εξασφαλίζει το σχέδιο νόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ. Καταψήφισαν ΧΑ και ΚΚΕ.

Θετική γνώμη εξέφρασαν, στην μεγάλη τους πλειονότητα, οι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς για το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, οι οποίοι κλήθηκαν σε ακρόαση στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή, που επεξεργάζεται το σχέδιο νόμου.

Ο διοικητής της ΥΠΑ, Κωνσταντίνος Λιτζεράκος, αφού τόνισε την ανάγκη η Υπηρεσία να παραμείνει στο Δημόσιο, είπε πως η διοίκησή του είναι  διατεθειμένη να συζητήσει τεχνικά και επιχειρησιακά ζητήματα των κλάδων. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων ΥΠΑ, Βασίλης Αλεβιζόπουλος, τόνισε πως το νομοσχέδιο βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση και συνεχάρη τον υπουργό, για το γεγονός ότι πέτυχε - όπως είπε - να παραμείνει στο Δημόσιο ο εναέριος χώρος. Ο Σεραφείμ Πέτρου, πρόεδρος του ΔΣ των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, αφού είπε πως δεν είχε καμία ενημέρωση και δεν κλήθηκε σε διαβούλευση για το νομοσχέδιο, ανέφερε ότι ο κλάδος τους διαφωνεί με πολλές διατάξεις του.

Την ανησυχία του για τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται η συνένωση των κλάδων με βάση το νέο νομοσχέδιο, εξέφρασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Πτυχιούχων Τηλεπικοινωνιακών ΥΠΑ, Αντώνης Σταυριανουδάκης. Σύμφωνος με την αρχή του νομοσχεδίου δήλωσε ο γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών ΥΠΑ, και «απολύτως σύμφωνος» ο Θεόδωρος Καλογερόπουλος, πρόεδρος των Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας της Εναέριας Κυκλοφορίας, αφού ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα του κλάδου του, για την παραμονή της Υπηρεσίας στο Δημόσιο.

 

Ο Χρήστος Σπίρτζης δήλωσε περήφανος για το αποτέλεσμα, χαρακτήριζοντας νίκη της κυβέρνησης το γεγονός ότι η ΥΠΑ παραμένει υπό δημόσιο έλεγχο. Τόσο ο έλεγχος εναέριου χώρου όσο και η διαχείριση των αεροδρομίων συνεχίζει να ασκείται από αμιγώς δημόσιες υπηρεσίες», είπε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και επεσήμανε ότι διασφαλίζονται θέσεις εργασίας και μισθολογικό. Σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη, εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των 25 αεροδρομίων.

Τι αλλάζει στην ΥΠΑ

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται, αφ΄ενός, η λειτουργική και οργανωτική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της υφιστάμενης ΥΠΑ, προκειμένου να επιτελέσει με επιτυχία το έργο της του ελέγχου, διοικητικής υποστήριξης υπηρεσιών αεροναυτιλίας και της διαχείρισης των μη παραχωρημένων αερολιμένων και, αφετέρου, η διάκριση των αρμοδιοτήτων κανονιστικής ρύθμισης και εποπτείας των αερομεταφορών και αεροναυτιλίας με σκοπό να ασκηθεί με τρόπο αδιάβλητο, διάφανο και αντικειμενικό η κανονιστική και εποπτική αρμοδιότητα.

Πιο συγκεκριμένα, συστήνεται η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, που αποστολή έχει την άσκηση των ρυθμιστικών, κανονιστικών, εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, αεροναυτιλίας και των τελών των αερολιμένων αλλά και οικονομικού ρυθμιστή της αγοράς των αερομεταφορών , η οποία και θα αποτελεί αυτοτελή, ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία, ώστε να εναρμονίζεται το Ενωσιακό Δίκαιο στον τομέα των αερομεταφορών.

Η Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας αναδιαρθρώνεται ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, η οποία πλέον θα αποτελεί Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων, εναρμονισμένος στις σύγχρονες επιταγές παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης των αερολιμένων και υδατοδρομίων αλλά και στο Ενωσιακό Δίκαιο. Επίσης, θα έχει υπό τον έλεγχό της και τα περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα περιέλθουν στην κοινοπραξία της Fraport.

 

Ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας επιλέγεται με τη διαδικασία της δημόσιας πρόσκλησης, και εγκρίνεται από τη Βουλή. Το εκτελεστικό συμβούλιο της Αρχής απαρτίζεται από το διοικητή και άλλα τέσσερα μέλη, που έχουν πλήρη λειτουργική και διοικητική ανεξαρτησία.

Επίσης, συγκροτείται Εκτελεστικό Συμβούλιο της Αρχής και Γενική Διεύθυνση Κανονισμών και Εποπτείας με 14 Διευθύνσεις. Οι εποπτικές αρχές συντονίζουν ένα νέο σώμα επιθεωρητών, ενώ αναδιαμορφώνεται το υφιστάμενο σώμα, στο οποίο ενσωματώνονται οι επιθεωρητές αεροδρομίων.

Σε κάθε αεροδρόμιο εγκαθίσταται αεροπορική αρχή η οποία ασκεί εποπτικό ρόλο σε θέματα εφαρμογής κανόνων αεροπορικού δικαίου και τις επιθεωρήσεις ασφαλείας πτήσεων του κάθε αεροδρομίου.

Σε ότι αφορά την ΥΠΑ, διοικείται από τον διοικητή της, συγκροτείται εκτελεστικό συμβούλιο και δημιουργούνται δυο θέσεις υποδιοικητών: Υποδιοικητής Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Υποδιοικητής Φορέα Διαχείρισης Αεροδρομίων και Υδατοδρομίων.

Παράλληλα, καθορίζεται η Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας με δημόσιο και ανεξάρτητο χαρακτήρα. Στο πλαίσιο της δυνατότητας κατάρτισης προϋπολογισμών εσόδων που της παρέχεται, εισηγείται τον καθορισμό και την αναπροσαρμογή των τελών και των λοιπόν εσόδων του τομέα αεροναυτιλίας, ενώ αναλαμβάνει και τη μέριμνα για διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς, σε συνεργασία με την Εποπτική Αρχή Τελών Αερολιμένων.

 

“Καμπανάκι” του ΔΝΤ για το πλεόνασμα

Μία μέρα κράτησε η «ευφορία» στο οικονομικό επιτελείο, από την έκθεση του ΔΝΤ, που βλέπει μεγαλύτερη ανάπτυξη για του χρόνου ακόμη και από το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, αφού στην έκθεση κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα πρωτογενή πλεονάσματα το 2018.

Έτσι, το ΔΝΤ «βλέπει» ότι με τα υπάρχοντα μέτρα που έχουν ληφθεί δεν μπορεί το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 να είναι πάνω από 1,6% του ΑΕΠ, την ώρα που η Κυβέρνηση θεωρεί ότι θα έχει 3,5%.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι με βάση τους υπολογισμούς του Ταμείου θα υπάρχει μια διαφορά περίπου 3,5 δις ευρώ.

Δηλαδή η διαφορά αυτή:

-είτε θα πρέπει να καλυφθεί με πρόσθετα μέτρα αν οι Ευρωπαίοι επιμείνουν στο στόχο του 3,5%

-είτε θα πρέπει να την υποστούν οι Ευρωπαίοι, χαμηλώνοντας το στόχο όχι μόνο για το 2018 αλλά και τα επόμενα έτη, ακριβώς με βάση τις παραδοχές του Ταμείου για τη βιωσιμότητα του ελληνικού Χρέους.

Και αυτή η πρόβλεψη έρχεται μόλις 24 ώρες μετά τα θετικά μηνύματα του Ταμείου και παρά τις αιματηρές θυσίες των Ελλήνων πολιτών. Η Έκθεση Fiscal Monitor δημοσιοποιείται λίγες ημέρες μετά από τις δηλώσεις Βελκουλέσκου- που ζήτησε μείωση των καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων και περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου των φυσικών προσώπων- και αν μη τι άλλο προκαλεί αναταράξεις, αφού ούτε λίγο ούτε πολύ προβλέπει εκτροχιασμό από τους δημοσιονομικούς στόχους του Μνημονίου, ακόμα κι αν εφαρμοστούν κατά γράμμα όλα τα μέτρα.

 

Επιμένει για μη βιώσιμο χρέος το ΔΝΤ      

Μετά από τη χθεσινή Έκθεση, που προέβλεπε σαφώς χαμηλότερη δυναμική του ΑΕΠ το 2021 (1,8%) σε σχέση με τις εκτιμήσεις των Ευρωπαίων, τώρα το ΔΝΤ επανέρχεται και στέλνει μήνυμα κυρίως στο Βερολίνο ότι αυτό το Πρόγραμμα ως έχει οδηγεί σε πολύ μεγαλύτερο Χρέος. Είναι ενδεικτικό ότι το 2018, που «κλείνει» το Πρόγραμμα, η διαφορά προβλέψεων μεταξύ ΔΝΤ- Ευρωπαίων, ανέρχεται στα περίπου 30 δις ευρώ.

Το βασικό σενάριο των Ευρωπαίων για το Χρέος προβλέπει διατήρηση πλεονασμάτων στο ύψος του 3,5% ως και το 2028, ενώ το Ταμείο επιμένει ότι δεν είναι διατηρήσιμα πλεονάσματα πάνω από 1,5% για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 Ρέγκλινγκ: Σημειώνεται πρόοδος στο θέμα του ελληνικού χρέους

Για βελτίωση των οικονομικών προοπτικών της χώρας και πρόοδο στο θέμα της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους έκανε λόγο ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ μιλώντας στο Bloomberg.

Αν και ο κ. Ρέγκλινγκ είπε πως η Ελλάδα είναι μια περίπτωση που παραμένει δύσκολη, τόνισε ωστόσο ότι η χώρα σημειώνει πρόοδο.

«Από τον Αύγουστο έχουμε επιστρέψει σε μια συνεργατική φάση», δήλωσε ο επικεφαλής του ESM , προσθέτοντας πως έχουν ήδη εκταμιευτεί δόσεις από το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης και σημειώνοντας ότι «εκταμιεύουμε δόσεις μόνο όταν έχουν τηρηθεί οι όροι πλήρως, και αυτό συμβαίνει».

 

Για την ελάφρυνση του χρέους

Για το ζήτημα της ελάφρυνσης του χρέους, υπενθύμισε πως υπήρξε μια έντονη συζήτηση φέτος στο Eurogroup και πως οι 19 υπουργοί Οικονομικών κατέληξαν σε συμφωνία με το ΔΝΤ ότι θα εργαστούν άμεσα για βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης, «κάτι το οποίο ήδη κάνουμε στον ESM, κυρίως για να μειώσουμε τα επιτόκια για το μέλλον, και αργότερα θα εξετάσουμε πόση επιπλέον ελάφρυνση χρέους χρειάζεται πραγματικά».