X

Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ για τις αποκρατικοποιήσεις

Κύκλοι της Κουμουνδούρου αναφέρονται στις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις που περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα και τις συγκρίνουν με τις δεσμεύεις των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Ant1news

Το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων παρουσιάζουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ, απαριθμώντας τις εννέα ιδιωτικοποιήσεις που πρέπει να προχωρήσουν, στο πλαίσιο «του αναγκαίου συμβιβασμού της κυβέρνησης για το κλείσιμο της συμφωνίας με τους δανειστές».

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι υπάρχει σημαντική διαφορά των επικείμενων  ιδιωτικοποιήσεων που περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα σε σύγκριση με τις δεσμεύεις των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Αναλυτικά κύκλοι τις Κουμουνδούρου αναφέρουν:   

Το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων αποτέλεσε ένα από τα πεδία της σύγκρουσης του ΣΥΡΙΖΑ με το νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα. Σύμφωνα με τις προηγούμενες συμφωνίες οι ελληνικές κυβερνήσεις ήταν υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε ένα ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων τηρώντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ποσοτικούς στόχους (22 δισ.€ έως το 2020), τα οποία στο σύνολο τους θα χρησιμοποιούνταν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. 

Για τον ΣΥΡΙΖΑ οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούσαν ταχύτατη εκποίηση της περιουσίας του ελληνικού λαού μέσω σκανδαλωδών διαδικασιών καθώς επί της ουσίας ήταν αναγκαστικές πωλήσεις. Απόδειξη αποτελεί το γεγονός της συνεχούς αναθεώρησης επί τα χείρω των ποσοτικών στόχων των εσόδων και η πρόκληση δικαστικής διερεύνησης σε πολλές περιπτώσεις (πχ. πώληση και ενοικίαση 28 ακινήτων του δημοσίου). 

Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα το ελληνικό δημόσιο υποχρεούται να προχωρήσει σε εννέα (9) ιδιωτικοποιήσεις εντός της επόμενης τριετίας, στοιχείο που αποτελεί μέρος του αναγκαίου συμβιβασμού της κυβέρνησης για το κλείσιμο της συμφωνίας και την αποτροπή του προηγούμενου σχεδίου για την πώληση 23 περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ των οποίων επιχειρήσεις στρατηγικού και ενδιαφέροντος και υψηλής κοινωνικής σημαντικότητας όπως τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. 

Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνεται με ξεκάθαρο τρόπο η σημαντική διαφορά για τις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις που περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα σε σύγκριση με τις δεσμεύεις των προηγούμενων κυβερνήσεων (31.12.2014).

Πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έως 31.12.2014

Νέο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

1.   Περιφερειακά Αεροδρόμια

1.   Περιφερειακά Αεροδρόμια

2.   Ελληνικό

2.   Ελληνικό

3.   Αστέρας Βουλιαγμένης

3.   Αστέρας Βουλιαγμένης

4.   Αφάντου, Ρόδος

4.   Αφάντου, Ρόδος

5.   Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)

5.   Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ)

6.   Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)

6.   Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ)

7.   Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ)

7.   Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ)

8.   ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ & ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ (ROSCO)

8.   ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ & ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ (ROSCO)

9.   Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος)

9.   Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος)

10.   Ηλεκτρονικές Δημοπρασίες Ακινήτων

11.   Μαρίνες

12.   Εγνατία Οδός ΑΕ

13.   Λοιποί Διαγωνισμοί Παραχώρησης Ακινήτων

14.   Real Estate Monetisation (Αξιοποίηση Ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου)

15.   Ποσείδι, Χαλκιδική

16.   Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου (Ολυμπιακά Ακίνητα)

17.   Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ (ΕΛΠΕ ΑΕ)

18.   ΟΤΕ ΑΕ

19.   Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)

20.   ΕΥΑΘ

21.   ΕΥΔΑΠ

22.   Δημόσια Επιχείρηση Παραγωγής Αερίου (ΔΕΠΑ)

23.   Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)

 

Μέρος του νέου προγράμματος αποτελεί η δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου ταμείου αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου, στα πρότυπα των αντίστοιχων κρατικών ταμείων του εξωτερικού (sovereign funds) στο οποίο εν δυνάμει θα ενσωματωθούν τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία με σκοπό:

  • την αξιοποίηση τους,
  • την προστασία και τη μεγέθυνση της αξίας τους,
  • την ουσιαστική ένταξη τους στον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας, αντί της αναγκαστικής εκποίησης τους που ίσχυε έως σήμερα.

Η αποσαφήνιση των σημαντικών παραμέτρων για τη λειτουργία του ταμείου αποτέλεσε το κομβικό σημείο για την επίτευξη (ή μη) της συμφωνίας του EuroSummit της 12ης Ιουλίου της κυβέρνησης με τους θεσμούς.

Το ταμείο θα έχει έδρα την Ελλάδα, η διοίκηση και η διαχείριση του θα γίνεται από τις ελληνικές αρχές, με τους θεσμούς να περιορίζονται σε ρόλους εποπτείας και χορήγησης τεχνικής βοήθειας.

Σημαντική διαφοροποίηση από το παρελθόν αποτελεί το γεγονός ότι η κατεύθυνση των προσόδων από το νέο ταμείο δεν θα αφορά αποκλειστικά την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, αλλά επιτεύχθηκε μια βασική προγραμματική πρόταση για χρήση μέρους των εσόδων για χρηματοδότηση των δημοσίων επενδύσεων. Συγκεκριμένα:

  • Το 50% θα χρησιμοποιηθεί για για την επιστροφή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων
  • 25% θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της αναλογίας χρέους/ΑΕΠ,
  • 25% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις. 

Ο τρόπος λειτουργίας του νέου ταμείου, η εσωτερική δομή του, ο κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης, η πιθανή σύνθεση των στοιχείων του ενεργητικού του (πχ. μετοχές εταιρειών και τραπεζών, η ΕΤΑΔ, ακίνητα,το ΤΑΙΠΕΔ κ.α.) και η μεθοδολογία της βέλτιστης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσουν αντικείμενο μιας ανεξάρτητης Ομάδας Δράσης που θα συστήσει η ελληνική κυβέρνηση. 

Πέραν των ανωτέρω, θεωρείται και είναι απαραίτητη η εκπόνηση ενός προγράμματος καταγραφής και προστασίας της Δημόσιας Περιουσίας, η οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα. Η κυβέρνηση σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών καλείται να δράσει για την δημιουργία μητρώου καταγραφής της δημόσιας περιουσίας, την δημιουργία θεσμών ελέγχου για την προστασία της και την καλύτερη αξιοποίηση της προς όφελος όχι μόνο των κρατικών εσόδων αλλά και για την δημιουργία κοινωνικών υποδομών που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών.

  • ΓΙΑ ΤΙΣ KATΗΓΟΡΙΕΣ ΝΔ ΠΟΤΑΜΙΟΥ ΓΙΑ ΔΗΘΕΝ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ

Η ΝΔ και το ΠΟΤΑΜΙ έχουν το θράσος να πετούν λάσπη στον ΣΥΡΙΖΑ για δήθεν δημιουργία ”κομματικού κράτους””, ενώ γνωρίζουν ότι όλα τα σχετικά στοιχεία διαψεύδουν πλήρως τους ισχυρισμούς τους. 

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προσπάθησε να βάλει τέλος στο πελατειακό κράτος των προηγούμενων κυβερνήσεων. Σεβάστηκε το δημόσιο χρήμα και προέβη σε δραστική περιστολή των δαπανών που αφορούν στη λειτουργία των πρωθυπουργικών και υπουργικών οργάνων. Η κυβέρνηση περιόρισε δραστικά τη δαπάνη του Δημοσίου και προχώρησε σε δημοσιονομικό εξορθολογισμό, μειώνοντας σημαντικά το κόστος των μετακλητών υπαλλήλων, των ειδικών συμβούλων και των ειδικών συνεργατών, ιδίως σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση. 

Αναλυτικότερα, ο συνολικός αριθμός των υπηρετούντων στα πολιτικά γραφεία υπουργών, αναπληρωτών υπουργών, υφυπουργών και γενικών γραμματέων υπουργείων και γενικών γραμματειών ανήλθε στους 554 ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στην προηγούμενη κυβέρνηση ήταν 1.173 υπάλληλοι. Αυτές οι συμβάσεις εργασίας έχουν τελειώσει μετά την παραίτηση της κυβέρνησης. 

Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση έδειξε πως το κόστος της λειτουργίας του Δημοσίου μπορεί να περιοριστεί χωρίς να περικόπτονται πολύτιμες θέσεις εργασίας που αφορούν την εξυπηρέτηση των πολιτών και την κοινωνική πρόνοια. 

Αντίθετα, η κυβέρνηση της ΝΔ είχε προχωρήσει σε απολύσεις και χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων στους κρίσιμους τομείς της παιδείας, της τοπικής αυτοδιοίκησης κλπ, με αποτέλεσμα την αποδυνάμωση του δημοσίου τομέα από πολύτιμο ανθρωπινό δυναμικό αλλά και στην συνολικότερη απαξίωση του, που οδηγεί νομοτελειακά στις ιδιωτικοποιήσεις και την επιβάρυνση του πολίτη.