X

Σταϊκούρας: Σκληρές και σύνθετες οι διαπραγματεύσεις

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανέφερε πως το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 3,3 δισ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερο του στόχου.

Ant1news

"Σκληρές και σύνθετες" χαρακτήρισε την Τετάρτη στη βουλή τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, επιβεβαιώνοντας τις "δυσκολίες" που ανέκυψαν από τη σκληρή στάση των δανειστών.

Μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή που επεξεργάζεται τον προϋπολογισμό του 2015, ο Χρήστος Σταϊκούρας δεν θέλησε να πει κάτι παραπάνω και αρκέστηκε να δηλώσει ότι "η κυβέρνηση υποστηρίζει τις ρεαλιστικές της θέσεις και εργάζεται ώστε να ολοκληρωθεί από την τρόικα η τελευταία αξιολόγηση και να αποφασιστεί από κοινού με τους εταίρους μας το πλαίσιο συνεργασίας για την επόμενη ημέρα".

Αυτό που χρειάζεται, πρόσθεσε, είναι σοβαρότητα, υπευθυνότητα, διορατικότητα και υπεύθυνες κουβέντες.

«Οι δημοσιονομικοί στόχοι επιταχύνονται για 3η συνεχή χρονιά»

"H χώρα εισήλθε από φέτος, σε περίοδο πρωτογενών δημοσιονομικών πλεονασμάτων και θετικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης. Αυτό προβλέπουν όλοι οι διεθνείς και εγχώριοι φορείς και οργανισμοί. Μόνον ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης το αμφισβητεί" ανέφερε κ.Σταϊκούρας.

Υπογράμμισε πως οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτυγχάνονται για τρίτη συνεχή χρονιά και ο προϋπολογισμός καταγράφει αντίστοιχα για τρίτη φορά, την επίτευξη "σημαντικού" πρωτογενούς πλεονάσματος. Το 2014, η χώρα παρουσιάζει εκ νέου θετικό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης μετά 6 χρόνια συνεχούς ύφεσης, ενώ το 2015, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ, η κατανάλωση και η απασχόληση αναμένεται να αυξηθούν. 

Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 3,3 δισ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερο του στόχου και έχοντας ενσωματώσει την έκτακτη δαπάνη της καταβολής του κοινωνικού μερίσματος στους ένστολους και τους δικαστικούς, καθώς και τις μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές και στον Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Το 2015, το πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 5,6 δισ. ευρώ (3% του ΑΕΠ), σύμφωνα με τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.

Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης το 2014, αναμένεται να είναι το χαμηλότερο της τελευταίας τριετίας, περιοριζόμενο στο 1,3% του ΑΕΠ και κατά τη διάρκεια του 2015, να παρουσιάσει ακόμα μεγαλύτερη πτώση στο 0,2% του ΑΕΠ.

Το δημόσιο χρέος το 2014 παρουσιάζει σταθεροποίηση στα 318 δισ. ευρώ, αλλά τα χαρακτηριστικά του εμφανίζονται βελτιωμένα, καθώς η μέση υπολειπόμενη φυσική διάρκειά του έχει υπερδιπλασιαστεί (από 6,3 έτη το 2011 σε 16,5 έτη το 2014), το μεσοσταθμικό επιτόκιο νέου δανεισμού διαμορφώθηκε στο 2,7%, ενώ οι δαπάνες για τόκους, είναι μειωμένες κατά 53% σε σχέση με το 2012 και κατά 65% σε σχέση με το 2011, κατεβαίνοντας στο 3,2% του ΑΕΠ (5,7 δισ.).

Το 2015, το χρέος προβλέπεται να μειωθεί κατά 1 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο της επίτευξης σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος, της συνέχισης των αποκρατικοποιήσεων και της μεγέθυνσης του ΑΕΠ. Όσο για τις δαπάνες για τόκους χρέους, αναμένεται να αυξηθούν κατά 200 εκ. ευρώ αν και παραμένουν κάτω από τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος κατά 200 εκατ. ευρώ.

Επί των προβλέψεων του προϋπολογισμού, ο κ. Σταϊκούρας αντιμετώπισε την κριτική της αντιπολίτευσης, παρατηρώντας πως και πέρυσι οι εισηγητές της θεωρούσαν υπεραισιόδοξες τις παραδοχές του, και μη ρεαλιστική την υλοποίησή του, με αποτέλεσμα να διαψευστούν. "Έχουμε αποδείξει ότι θέτουμε στόχους και τους πετυχαίνουμε" υπογράμμισε ο υπουργός και πρόσθεσε: "Τα σημερινά δεδομένα, καθιστούν την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,9%, ρεαλιστική, αν όχι και συντηρητική".

Το ερχόμενο έτος, η αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί από το 0,6% στο 2,9%, βασιζόμενη στην "ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης", (λόγω της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης) και περαιτέρω ενίσχυσης των επενδύσεων και των εξαγωγών.

Θετική επίδραση στην αύξηση του ΑΕΠ, αναμένεται να έχουν η ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η συνέχιση της αποπληρωμής οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, οι πρόσθετοι εξασφαλισμένοι πόρους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδήσεων, καθώς και τα επενδυτικά σχέδια με πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.