X

Προϋπολογισμός: Ύφεση 2,3% το 2015 και 1,3% το 2016

Τι περιλαμβάνει το προσχέδιο του προϋπολογισμού που έφτασε στη Βουλή. Επιδείνωση των στοιχείων της ελληνικής οικονομίας. Ποιο το κυρίαρχο χαρακτηριστικό.

Ant1news

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού που έφτασε στη Βουλή περιλαμβάνει μια σειρά στόχων που μαρτυρούν επιδείνωση των στοιχείων της ελληνικής οικονομίας και για τον επόμενο χρόνο.

Κυρίαρχο χαρακτηριστικό η συνέχεια της ύφεσης η οποία προβλέπετε ότι θα διαμορφωθεί στο 2,3% στο τέλος της χρονιάς και ο στόχος για την επόμενη είναι το 1,3%. Στην εξέλιξη αυτή αναμένεται να συμβάλει η πτώση στην ιδιωτική και τη δημόσια κατανάλωση(-1,6% και -1,2% αντίστοιχα), η σημαντική μείωση στην επενδυτική δραστηριότητα (-16,5%)καθώς και η θετική συμβολή του εξωτερικού ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών 0,7%) λόγω της μεγαλύτερης πτώσης των εισαγωγών (-3,6%) σε σχέση με τις εξαγωγές (-1,5%).

Κυβερνητικά στελέχη μιλάνε για μια πολύ συντηρητική προσέγγιση η οποία μπορεί να βελτιωθεί, αλλά προς το παρόν η αβεβαιότητα οφείλεται στην έλλειψη διαθέσιμων στοιχείων, ιδιαίτερα για την επίπτωση των κεφαλαιακών ελέγχων στην πραγματική οικονομία, αφού τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου δεν ενσωματώνουν ακόμα την εξέλιξη των ελέγχων της κίνησης κεφαλαίων ή της υιοθέτησης των νέων δημοσιονομικών μέτρων.

Συνεχίζεται η ύφεση

Το 2016 η ύφεση στην ελληνική οικονομία αναμένεται να συνεχιστεί (-1,3%) λόγω της μεταφερόμενης επίδρασης από την ύφεση του 2015. Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και η άρση των περιορισμών μπορεί να επιτρέψει την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το τρίτο τρίμηνο του 2016.

Αυξάνεται η ανεργία

Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού το ποσοστό ανεργίας στο τέλος του 2015 θα διαμορφωθεί στο 25,4% και στο τέλος του 2016 στο 25,8%. Η απασχόληση θα παρουσιάσει κάμψη κατά 1,6% και 1% αντίστοιχα.

 

Τι προβλέπετε για την δημόσια και την ιδιωτική κατανάλωση

Αντίστοιχη με την ηπιότερη ύφεση, σε σχέση με το 2015, προβλέπεται να είναι η εξέλιξη των βασικών προσδιοριστικών μεγεθών του ΑΕΠ. Ειδικότερα, η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να συρρικνωθεί την περίοδο 2016 κατά 2,4%.  Η δημόσια κατανάλωση εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει μείωση 2,1%, δεδομένης της ανάγκης για περαιτέρω εξοικονόμηση δημοσίων δαπανών.

Κρίσιμο στοιχείο η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών

Καθοριστικό ρόλο για τις εξελίξεις το 2016 θα διαδραματίσουν οι στόχοι για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, και την αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, καθώς αποτελούν τα κρίσιμα βήματα για τη σταδιακή αποκατάσταση της τραπεζικής πίστης, την ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία και την σταθερότητα του οικονομικού περιβάλλοντος.

Χρέος: Πάνω από το 190% του ΑΕΠ  

Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 326 δις ευρώ ή 187,6% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015 (έναντι 324,1 δις-181% του ΑΕΠ το 2014), ενώ το 2016 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 343,2 δις ή 198% του ΑΕΠ.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 315,8 δις ευρώ ή 181,8% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015 (έναντι 177,1% του ΑΕΠ το 2014), ενώ το 2016 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 333,5 δις ευρώ ή 192,4% του ΑΕΠ.

 

Μισθοί-Συντάξεις-Ταμεία

Για το 2016, οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 18,555 δις, δεδομένων, μεταξύ άλλων, της αναμόρφωσης του Ενιαίου Μισθολογίου και της μείωσης της ροής αποχωρήσεων από το Δημόσιο λόγω συνταξιοδότησης.

Σε ότι αφορά την κατάσταση των Ασφαλιστικών Ταμείων, στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα συνεχίσει η άσκηση πιέσεων, καθώς οι εισφορές παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα λόγω της υψηλής ανεργίας και της ύφεσης στην αγορά, παράλληλα με τις αυξημένες συνταξιοδοτικές δαπάνες, λόγω της μαζικής εξόδου εργαζομένων, με βάση υφιστάμενες μεταβατικές διατάξεις.

Για να αντιμετωπιστεί η εκτιμώμενη μείωση εσόδων με το 2015, όπως αναφέρεται από το Υπουργείο Οικονομικών, υιοθετήθηκαν σειρά παρεμβάσεων για την σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, την δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση, παροχή εγγυημένης σύνταξης μετά τα 67, "πάγωμα" ως το 2021 του ύψους των κατώτατων συντάξεων, ένταξη όλων των ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑ από 01/09/2015 και δη με χρηματοδότηση αποκλειστικά από ίδιες εισφορές.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται, η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη λήψη μέτρων που θα βελτιώσουν την εισπραξιμότητα των ασφαλιστικών εισφορών και οφειλών, με καταπολέμηση της αδήλωτης-ανασφάλιστης εργασίας και ενίσχυση της συμμόρφωσης των εργοδοτών και των ασφαλισμένων στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους.

 

Στόχοι για το 2016

•Εφαρμογή νέου προγράμματος εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης προς την πραγματική οικονομία, από δαπάνες αλλά και επιστροφές φόρων, με σχετική χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Στήριξης.

•Σταδιακή εφαρμογή του Προγράμματος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος σε εθνικό επίπεδο.

•Εφαρμογή δράσεων για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης.

•Αναμόρφωση του ενιαίου μισθολογίου, με ουδέτερη δημοσιονομική επίπτωση, το οποίο ενσωματώνει σημαντικές καινοτομίες στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.

•Σχεδιασμό για την εντατικοποίηση των διαδικασιών απορρόφησης των κονδυλίων του ΠΔΕ.

•Επανασχεδιασμό του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για τη βέλτιστη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.

•Επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην οικονομία.

•Επέκταση των θεσμικών αλλαγών στο δημόσιο τομέα.

Δημοσιονομικές παρεμβάσεις

-Η μεταρρύθμιση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

-Η σταδιακή κατάργηση της υφιστάμενης φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών.

-Η αναγγελία προκήρυξης δημόσιου διεθνή διαγωνισμού υποβολής προσφορών για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και την καταβολή τελών που αφορούν τη χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων.

-Η σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης του ναυτιλιακού κλάδου.

-Η κατάργηση του ανώτατου ορίου του 25% επί των μισθών και των συντάξεων για τις κατασχέσεις και η μείωση όλων των ορίων για τις κατασχέσεις.

-Η απλοποίηση του συστήματος φοροαπαλλαγών φυσικών και νομικών προσώπων.

-Η λήψη μέτρων για την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τη βελτίωση των εργαλείων είσπραξης φορολογικών οφειλών, την καταπολέμηση της αλυσιδωτής απάτης στον τομέα του ΦΠΑ (τύπου «καρουσέλ»).

-Η επίσπευση της διαδικασίας δημόσιας σύμβασης για την απόκτηση λογισμικού για την ανάλυση του δικτύου ΦΠΑ και για περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης οφειλών.