X

Η νέα φορολογική κλίμακα για το 2016

Το σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών με όλες τις αλλαγές. Ποιοί επιβαρύνονται και πόσο. Τι θα ισχύσει για το αφορολόγητο και πώς θα συνδέεται με το "πλαστιικό χρήμα".

Ant1news

Σχέδιο για την εφαρμογή μίας ενιαίας φορολογικής κλίμακας, με δύο παρακλάδια, προωθεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Η εφαρμογή της αναμένεται να ισχύσει απο το 2016.

Το ένα σκέλος της ενιαίας κλίμακας θα αφορά όσους δηλώνουν εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους και το άλλο όσους δηλώνουν εισοδήματα από επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ακίνητα σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους.

Η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, ετοιμάζεται να προτείνει στους δανειστές  πλήρη μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος, με επαναφορά της βασικής φορολογικής κλίμακας με την οποία θα φορολογείται κάθε φυσικό πρόσωπο για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές (μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές δραστηριότητες, γεωργικές εκμεταλλεύσεις, ενοίκια, τεκμαρτά μισθώματα, μερίσματα, δικαιώματα κ.λπ.).

Από τη φορολόγηση με βάση την ενιαία κλίμακα θα εξαιρούνται μόνο ορισμένες κατηγορίες εισοδημάτων, οι οποίες θα φορολογούνται - όπως και σήμερα - αυτοτελώς, όπως οι τόκοι καταθέσεων, ομολόγων, εντόκων γραμματίων του Δημοσίου και ρέπος, οι υπεραξίες από τις πωλήσεις ακινήτων, μετοχών, μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων, ομολόγων και χρηματοοικονομικών παραγώγων.

 

Το σχέδιο προβλέπει εξαίρεση και για κάποιες άλλες ειδικές περιπτώσεις εισοδημάτων που ήδη απαλλάσσονται του φόρου, όπως οι αγροτικές αποζημιώσεις και επιδοτήσεις, τα επιδόματα ανεργίας, το ΕΚΑΣ, οι μισθοί και οι συντάξεις των ατόμων με αναπηρία 80% και άνω, τα επιδόματα στήριξης τέκνων, τα επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, το επίδομα στέγης των φοιτητών, το 65% των επιδομάτων επικινδυνότητας κ.λπ.

Η ενιαία φορολογική κλίμακα

Αν ο φορολογούμενος έχει εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού ετήσιου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές με μια φορολογική κλίμακα στην οποία θα ισχύει αφορολόγητο όριο μεταξύ 8.000 και 10.000 ευρώ.

 

Πάνω από το όριο αυτό θα ξεκινά η προοδευτική κλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών. Στην νέα κλίμακα οι συντελεστές θα είναι περισσότεροι, επομένως θα υπάρχουν πολλά διαφορετικά κλιμάκια φορολόγησης. Δεδομένου ότι θα υπάγεται σε αυτήν το άθροισμα των εισοδημάτων του φορολογούμενου, η αλλαγή θα σημάνει την μεταφορά φορολογικών βαρών από τα χαμηλότερα στα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα.

Αν ο φορολογούμενος έχει εισοδήματα από επιχειρηματικές δραστηριότητες ή και από γεωργικές εκμεταλλεύσεις ή και από ακίνητα ή και από άλλες «μη μισθωτές» πηγές, σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού ετησίου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές, με μια παραλλαγή της φορολογικής κλίμακας των μισθωτών και των συνταξιούχων.

Σε αυτήν την περίπτωση δεν θα προβλέπεται κάποιοο αφορολόγητο όριο και η φορολόγηση θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ του αθροίσματος όλων των εισοδημάτων, αρχικά με σχετικά χαμηλούς συντελεστές, οι οποίοι  θα αυξάνουν προοδευτικά.

 

*Η βασική διαφορά στην φορολόγηση αυτών των κατηγοριών θα αφορά  το πρώτο «μαξιλαράκι» εισοδήματος, για το οποίοι οι μεν θα έχουν αφορολόγητο, οι δε έναν συντελεστή της τάξης του 10%-15%.

Σύνδεση αφορολογήτου με «πλαστικό χρήμα»

Οι φορολογούμενοι της πρώτης κατηγορίας, δηλαδή με βασικό εισόδημα από μισθούς και συντάξεις, θα δικαιούνται το αφορολόγητο όριο, εφόσον το καλύπτουν με συναλλαγές μέσω «πλαστικού χρήματος».

Έτσι, όποιος έχει ετήσιο εισόδημα μικρότερο από το αφορολόγητο όριο, θα πρέπει να ξοδεύει μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών το σύνολο του εισοδήματος αυτού, για να μην επιβαρυνθεί με φόρο, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής. 

Όποιος φορολογούμενος της ίδιας κατηγορίας έχει εισόδημα μεγαλύτερο από το αφορολόγητο, θα πρέπει να έχει δαπάνες μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας ίσες με το ύψος του αφρολόγητου ορίου, για να κατορθώσει να ευνοηθεί της «απαλλαγής» φόρου μέχρι το εν λόγω ύψος εισοδήματος.

 

Για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου θα αναγνωρίζονται όλες οι δαπάνες, που όμως έχουν εξοφληθεί μόνο από μία πιστωτική ή και μία χρεωστική κάρτα, ο συνδεδεμένος τραπεζικός λογαριασμός με την οποία θα πρέπει να έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά στο ΤΑΧΙSnet, ως προοριζόμενος να εξυπηρετήσει την εξόφληση δαπανών με «πλαστικό χρήμα» για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου. 

Η τράπεζα, στην οποία έχει εκδοθεί η πιστωτική κάρτα ή έχει ανοιχτεί ο λογαριασμός με τον οποίο συνδέεται η χρεωστική κάρτα, οφείλει να εκδίδει βεβαίωση με αναλυτικά στοιχεία για το κάθε είδος δαπάνης που πληρώθηκε με την κάρτα. Τα στοιχεία αυτά θα αφορούν τουλάχιστον το ποσό της δαπάνης, την ημερομηνία και την ώρα πληρωμής, τον ΑΦΜ και την επωνυμία του αντισυμβαλλομένου.

Εξετάζεται, μάλιστα, το ενδεχόμενο να υποχρεωθούν οι τράπεζες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά στο σύστημα ΤΑΧΙSnet όλο το περιεχόμενο κάθε βεβαίωσης, δηλαδή τα αναλυτικά στοιχεία για τις δαπάνες που πραγματοποίησε με «πλαστικό χρήμα» κάθε μισθωτός και συνταξιούχος. 

 

Η ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων θα μπορεί να γίνεται είτε τμηματικά -ανά μήνα, δίμηνο, τρίμηνο, τετράμηνο ή εξάμηνο- είτε μονομιάς σε ετήσια βάση, ώστε -σε κάθε περίπτωση- το σύνολο των δαπανών που εξόφλησε κάθε μισθωτός και συνταξιούχος φορολογούμενος με «πλαστικό χρήμα» να εμφανίζεται προεκτυπωμένο στην ηλεκτρονική φορολογική του δήλωση και να προκύπτει άμεσα αν καλύφθηκε ή όχι το αφορολόγητο όριο!

Σημειώνεται πάντως ότι από την υποχρέωση να πληρώνουν με «πλαστικό χρήμα» τις δαπάνες που κατοχυρώνουν το αφορολόγητο θα εξαιρεθούν οι υπερήλικες συνταξιούχοι, δηλαδή όσοι συνταξιούχοι υπερβαίνουν ένα αρκετά υψηλό όριο ηλικίας.

Πηγές ΥΠΟΙΚ: Δικαιότερο το νέο σύστημα

Το σχεδιαζόμενο σύστημα φορολογίας εισοδήματος το οποίο θα βασίζεται στην εφαρμογή μιας φορολογικής κλίμακας για το άθροισμα των εισοδημάτων απ’ όλες σχεδόν τις πηγές θεωρείται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δικαιότερο, καθώς φορολογεί κάθε φυσικό πρόσωπο ανάλογα με το ύψος του συνολικού του εισοδήματος. 

 

Όπως επισημαίνει στέλεχος του οικονομικού επιτελείου «δεν είναι συμβατό με τη λογική του απλού και του δίκαιου φορολογικού συστήματος, να έχουμε διαφορετικούς τρόπους φορολόγησης σε εισοδήματα. Είναι θέμα Δικαιοσύνης και απλοποίησης. Έτσι, θα μεταφερθεί το φορολογικό βάρος στα υψηλά και στα πολύ υψηλά εισοδήματα. Έχουμε περιπτώσεις, με τις τρεις διαφορετικές κλίμακες που έγιναν, όπου υψηλά εισοδήματα ελαφρύνθηκαν! Άρα θα πρέπει να πάμε σε μία επιβάρυνσή τους σε σχέση με τα χαμηλά εισοδήματα».

«Μαχαίρι» σε φοροαπαλλαγές 3,1 δις 

Το σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για τη φορολογική μεταρρύθμιση, το οποίο θα τεθεί υπόψη του «κουαρτέτου» προς έγκριση πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή, προβλέπει και νέες περικοπές και καταργήσεις φοροαπαλλαγών.

Στο «μικροσκόπιο» των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών θα μπουν οι 630 φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει στην ελληνική φορολογική νομοθεσία και «κοστίζουν» περίπου 3,1 δις ευρώ, όπως προκύπτει και από το κείμενο του Προϋπολογισμού.

Η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών σχεδιάζει να βάλει «μαχαίρι» σε μεγάλο αριθμό φοροαπαλλαγών, επικαλούμενη ότι πολλές από τις διατάξεις αυτές δεν εξυπηρετούν κοινωνικούς ή αναπτυξιακούς σκοπούς.