Κοινωνία

20 Σεπτεμβρίου 2019 19:14

Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά

Διάβασέ μου το...

Επανεξέταση του προγράμματος σπουδών ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας. Για  "σχολείο- κατηχητικό" έκανε λόγο ο Γαβργόλου. "Πυρά" από ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ.

Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά
-

Ποικίλες αντιδράσεις προκάλεσε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικά τα προγράμματα σπουδών του πρώην υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για τα θρησκευτικά.  

Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου, προκάλεσε την αντίδραση του πρώην υπουργού Παιδείας, που έκανε λόγο για "σχολείο- κατηχητικό", ενώ σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Παιδείας  και Θρησκευμάτων αναφέρει πως «θα μελετήσει τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου ακολούθως να επανεξετάσει εξ’ αρχής το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο, προβαίνοντας στις ενδεδειγμένες ενέργειες για την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών και για την τροποποίηση της δήλωσης απαλλαγής από αυτό». «Γνώμονας μας να διασφαλιστεί η συμβατότητα των σχετικών ρυθμίσεων με τις συνταγματικές επιταγές» καταλήγει η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας.

 «Η σημερινή απόφαση του ΣτΕ για το μάθημα των Θρησκευτικών είναι αναμφισβήτητα μια ιστορική απόφαση. Καταργεί ολόκληρη την επιστημονική, παιδαγωγική και θεολογική εξέλιξη του μαθήματος μετά το 1974. Καταργεί τη συνειδητή προσπάθεια χιλιάδων Θεολόγων να κατακτήσουν στη συνείδηση των συναδέλφων τους αλλά και των μαθητών όπως και στην καθημερινή παιδαγωγική πράξη την πραγματική επιστημονική και παιδαγωγική ισοτιμία του μαθήματος των Θρησκευτικών με τα άλλα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος. Ακυρώνει τις προσπάθειες συνεννόησης με την Εκκλησία, όπου τα νέα προγράμματα σπουδών είχαν και την αποδοχή της Ιεραρχίας. Υπονομεύει, τέλος, την καθιέρωση μιας κουλτούρας διαλόγου ανάμεσα σε επιστημονικούς και θρησκευτικούς φορείς, με γνώμονα  πάντοτε ότι την τελική ευθύνη των μαθημάτων την έχει η Πολιτεία. Το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την σημερινή απόφαση του ΣτΕ, δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση. Δεν είναι γνώση αλλά εξέταση για την πίστη των μαθητών και των γονιών τους. Ένα μάθημα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι χρήσιμο και απολύτως απαραίτητο, μετατρέπεται πια επίσημα σε άκρως επικίνδυνο αναχρονισμό», αναφέρει σε δήλωσή του ο πρώην Υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, για την απόφαση του ΣΤΕ.

«Με  την απόφασή του το ΣτΕ επαναλαμβάνει την προηγούμενη σύμφωνα με την οποία το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να έχει κατηχητικό χαρακτήρα. Πρόκειται για απόφαση που αντίκειται στο Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ). Είναι περίεργο ότι το Ανώτατο Δικαστήριο, που έχει επιφορτιστεί με την αρμοδιότητα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των πολιτών, να νομολογεί επί θεολογικών και παιδαγωγικών ζητημάτων, ως να ήταν Οικουμενική Σύνοδος ή Παιδαγωγικό Ινστιτούτο», σημειώνει, μεταξύ άλλων, σε δήλωσή του, ο τομεάρχης Παιδείας και βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης, ενώ προσθέτει πως «οι αποφάσεις του ΣτΕ γυρίζουν την εκπαίδευση στη σκοτεινή δεκαετία του `50 και στο «ελληνοχριστιανικό» Σύνταγμα του 1952».

Θρησκευτικά - βιβλίο

Θέση για το θέμα πήρε και το Κίνημα Αλλαγής, καθώς σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «η σημερινή απόφαση του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά αποτελεί «αλλαγή παραδείγματος» και, ταυτοχρόνως, τη ληξιαρχική πράξη θανάτου επιστημονικών, παιδαγωγικών και δημοκρατικών κατακτήσεων σαράντα χρόνων. Επιχειρείται όχι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης (όπως αναφέρει ρητά το Σύνταγμα), ούτε καν η ανάπτυξη της ορθόδοξης χριστιανικής συνείδησης (όπως αναφέρει η απόφαση του ΣτΕ) αλλά η επιβολή με τη χρήση των κρατικών μηχανισμών μιας συγκεκριμένης αντίληψης για την Ορθοδοξία που την εκφράζουν αυτοί που σήμερα χαίρονται. Παραφράζοντας το γνωστό μεταξικό ποιηματάκι, ας αναρωτηθούμε «ποιοι χαίρονται και χαμογελούν σήμερα πατέρα;». Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Είναι οι ιδεολογικοί επίγονοι του Μεταξά και του Παπαδόπουλου, οι υποστηρικτές του Γ’ Ελληνοχριστιανικού Πολιτισμού. Για την σημερινή, αδιανόητα αρνητική εξέλιξη έχουν ιστορικές ευθύνες και οι Υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ γιατί τόσο σοβαρά θέματα δεν είναι δυνατόν να τα χειρίζεται κάποιος με ιδεοληψίες, γιουρούσια και χωρίς συμμαχίες. Τώρα όμως δεν προέχει το ποιος έφταιξε αλλά το πώς δεν θα επιτραπεί σε μια Κυβέρνηση της Δεξιάς να μετατρέψει το σχολείο σε ένα γιγάντιο Κατηχητικό οποιασδήποτε θρησκευτικής κοινότητας (γιατί για όσους δεν πρόσεξαν την απόφαση του ΣτΕ, κατήχηση πλέον θα κάνουν όλοι). Προέχει να υπερασπιστούμε το δικαίωμα των Θεολόγων να διδάσκουν ένα κανονικό μάθημα και όχι να κατηχούν τα παιδιά».

 «Η σημερινή αναχρονιστική απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε ως αντισυνταγματικές ακόμη κι αυτές τι άτολμες ενέργειες της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, για το μάθημα των θρησκευτικών, πέρα από τα όποια νομικά της ζητήματα, αναδεικνύει και το εξής: Την ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16 παρ. 2 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο η Παιδεία θα πρέπει να προάγει τη θρησκευτική συνείδηση. Το ΚΚΕ στη διαδικασία συνταγματικής αναθεώρησης είχε προτείνει την αλλαγή αυτής της διάταξης, κάτι όμως που απορρίφθηκε από όλα τα αλλά κόμματα, του ΣΥΡΙΖΑ συμπεριλαμβανομένου», σημειώνει το ΚΚΕ.

«Η Δικαιοσύνη φαίνεται να παίρνει στους ωμούς της το βάρος της αποκατάστασης της χριστιανικής μας συνείδησης, αφού με τις σημερινές  αποφάσεις του, το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικές τις νομοθετικές ρυθμίσεις που είχαν γίνει επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Η Κυβέρνηση, μάλλον σαστισμένη σε μια απόφαση που της χαλάει τα σχέδια για πλήρη θρησκευτική ισοπέδωση,  δηλώνει ότι θα "μελετήσει τις αποφάσεις του ΣτΕ, προκειμένου ακολούθως να επανεξετάσει εξ’ αρχής το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο" , ενώ μόλις λίγες μέρες πριν έσπευσε μέσα σε λίγες ώρες  να δηλώσει ότι θα εφαρμόσει τη - μη δεσμευτική -απόφαση της ΑΠΔΠΧ περί μη αναγραφής του Θρησκεύματος στους τίτλους σπουδών.  Η Ελληνική Λύση ρωτά ευθέως την κυρία Νίκη Κεραμεως για το πόσο άμεσα θα εφαρμόσει μια δεσμευτική δικαστική απόφαση; Δε χρειάζεται μελέτη κυρία Υπουργέ, θέληση χρειάζεται!», αναφέρει η «Ελληνική Λύση».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ