Οικονομία

05 Οκτωβρίου 2020 12:44 Τελευταία ενημέρωση : 05 Οκτωβρίου 2020 20:36

Προϋπολογισμός: ανάπτυξη 7,5% το 2021

Διάβασέ μου το...

Στο προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, περιλαμβάνεται μια σειρά μέτρων για τη μείωση του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους

Προϋπολογισμός: ανάπτυξη 7,5% το 2021
-

Κατατέθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021 που προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 7,5% (σενάριο βάσης) για το επόμενο έτος. Επίσης προβλέπει σειρά μέτρων για τη μείωση του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους, με στόχο την ενίσχυση της ανάκαμψης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπεται πρωτογενές έλλειμμα ύψους 1% για το 2021.

Καταθέτοντας το κείμενο του Προσχεδίου, ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσαν:

Καταθέτουμε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια οικονομία και οι κοινωνίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τη σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας και τη - συνεπακόλουθη - χειρότερη ετήσια παγκόσμια ύφεση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο προϋπολογισμός του 2021 καταρτίζεται, δυστυχώς, υπό παράδοξες και εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και υπό το καθεστώς σοβαρής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η ευμετάβλητη πιθανολόγηση του χρόνου λήξης της πανδημίας και επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά κανονικότητας, σημαντικής ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης.

Η εγγενής αυτή αβεβαιότητα και οι μεταφερόμενες οικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες της ύφεσης το επόμενο έτος, οδήγησαν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα στην απόφαση να ισχύσει, και το 2021, στα δημοσιονομικά των χωρών μελών της ευρωζώνης, η γενική ρήτρα διαφυγής. Απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος. Στο πλαίσιο της γενικής ρήτρας διαφυγής, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα τόσο στις αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της. Αυτή αντανακλάται στα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται σήμερα σε ιστορικά χαμηλά και είναι κατά τάξεις μεγέθους μικρότερα από αυτά με τα οποία δανειζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση.

Επίσης πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν στον προϋπολογισμό του 2021 οι ευρωπαϊκοί πόροι που η χώρα διασφάλισε στη διαπραγμάτευση του Ιουλίου του 2020 και θα εισρεύσουν το 2021 στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU. Οι πόροι αυτοί ενισχύουν την ανάκαμψη της χώρας προσθέτοντας δύο ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη το 2021, ανεβάζοντάς την από το 5,5% (σενάριο βάσης), στο 7,5% (τελική πρόβλεψη Προσχεδίου). Στο δυσμενές σενάριο για την εξέλιξη της πανδημίας, είτε εντός του 2020, είτε στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στο επόμενο έτος θα περιοριστεί, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 4,5% με 5%.

Η δυναμική ανάκαμψη η οποία προβλέπεται για το 2021 διευκολύνεται επίσης από τα μέτρα μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και ενθάρρυνσης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2021. Μέτρα που αφορούν - μεταξύ άλλων - στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες από την 1.1.2021, στην κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα και στη δυνατότητα προσλήψεων χωρίς ασφαλιστικές εισφορές για έξι μήνες και υπό ελάχιστες γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, που ήδη ξεκίνησε από την 1η Οκτωβρίου του 2020. Η ανάκαμψη διευκολύνεται επίσης από τα εκτεταμένα αλλά συνετά μέτρα στήριξης του 2020, που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και το 2021.

Στον προϋπολογισμό του 2021 διατηρείται, για λόγους ασφάλειας, το ειδικό αποθεματικό που δημιουργήθηκε το 2020 για τον Covid-19, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης αναγκών που μπορεί να δημιουργηθούν τόσο από τις υγειονομικές όσο και από τις οικονομικές πτυχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2021. Οι ανάγκες αυτές και οι συνέπειες της ύφεσης του 2020 οδηγούν σε πρόβλεψη πρωτογενούς ελλείμματος ύψους 1% για το 2021, ποσοστό που συνδυάζει τη συνέχιση της επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής με την αναγκαία όμως σύνεση που απαιτεί η διασφάλιση της μακροχρόνιας ισορροπίας της Ελληνικής οικονομίας. Το ποσοστό αυτό θα επιδεινωθεί και θα κινηθεί στην περιοχή του 3% στην περίπτωση του δυσμενούς μακροοικονομικού σεναρίου.

Ο προϋπολογισμός του 2021, εκ της φύσεώς του αλλά και λόγω των υποχρεώσεων όλων των χωρών στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα. Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, για τον ταχύτατο ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό των κρατικών δομών και οι παράλληλες μεταρρυθμίσεις που προγραμματίζουν τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας, σε συνδυασμό με τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων, που ενισχύεται σημαντικά και από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται ότι θα δημιουργήσουν μόνιμο δημοσιονομικό χώρο από το 2022 και εντεύθεν. Η δυναμική ανάκαμψη θα επιτρέψει, μετά τη λήξη της πανδημίας, να πετύχει η Ελλάδα μια σημαντική δημοσιονομική βελτίωση το 2021, και να εισέλθει στη συνέχεια, με τη βοήθεια των μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται, σε τροχιά εξάλειψης του επενδυτικού κενού, περιορισμού της ανεργίας και μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και εισόδου σε έναν ενάρετο μακροχρόνιο κύκλο υψηλής, διατηρήσιμης, έξυπνης και πράσινης οικονομικής ανάπτυξης και αυξανόμενης κοινωνικής ευημερίας».

ΣΥΡΙΖΑ: Προϋπολογισμός ανεδαφικών προβλέψεων και επιδεικτικής αδιαφορίας για τις κοινωνικές ανάγκες

Σε κοινή δήλωση τους  ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, Συντονιστής Οικονομικού Κύκλου και η Έφη Αχτσιόγλου, Τομεάρχης Οικονομικών, της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, αναφέρουν:

"Οι προβλέψεις του Προσχεδίου για τον ρυθμό ανάπτυξης το 2021 είναι ανεδαφικές. Προβλέποντας ύφεση φέτος 8,2% και ανάκαμψη 7,5% το 2021 η κυβέρνηση επιμένει σε μία ανάκαμψη τύπου V, η οποία με βάση τα μέτρα που λαμβάνει αλλά και τις υποθέσεις πάνω στις οποίες στηρίζεται είναι απολύτως μη ρεαλιστική.

Οι μειωμένες παρεμβάσεις του Προϋπολογισμού που προβλέπονται για τις συνέπειες της πανδημίας προμηνύουν τη συνέχιση της πολιτικής μη στήριξης και μη ενίσχυσης της υγείας και της παιδείας, των εργαζομένων και των νοικοκυριών, των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Ενώ οι πολίτες θα κληθούν στο μέλλον να πληρώσουν συσσωρευμένα χρέη.

Οι ανεδαφικές και υπεραισιόδοξες προβλέψεις της κυβέρνησης, σε σχέση με τα πραγματικά δεδομένα και αποτελέσματα της πολιτικής της, θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια σε επώδυνες αναθεωρήσεις εις βάρος της κοινωνίας.

Η ανάγκη ουσιαστικής, άμεσης και γενναίας στήριξης της πραγματικής οικονομίας, των εργαζομένων και των νοικοκυριών αγνοείται επιδεικτικά από την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη. Όπως αγνοείται και η ανάγκη ουσιαστικής αξιοποίησης του μαξιλαριού που άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που θα έδινε τη δυνατότητα πρόσθετης στήριξης της οικονομίας χωρίς το χρέος να φτάσει στο 216% του ΑΕΠ, όπως προβλέπεται από το Προσχέδιο, καθώς η ύφεση θα ήταν σαφώς μικρότερη.

Τις μη ρεαλιστικές προβλέψεις και την εκτόξευση του χρέους επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας η χώρα και οι πολίτες τις έχουν πληρώσει πολύ ακριβά στο παρελθόν. Το Προσχέδιο που κατέθεσε σήμερα η κυβέρνηση προμηνύει νέα μνημόνια. De jure ή De facto".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ