Τεχνολογία - Επιστήμη

17 Νοεμβρίου 2019 18:15

Κύπριος ο νεότερος πλοηγός δορυφόρων στον κόσμο

Text to Speech

Πώς ένας νεαρός κατάφερε και να μείνει στη Μεγαλόνησο και να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα και να σπάσει παγκόσμιο ρεκόρ.

Κύπριος ο νεότερος πλοηγός δορυφόρων στον κόσμο

Ένας Κύπριος κατάφερε να γίνει ο νεότερος πλοηγός δορυφόρων στον κόσμο.

Πρόκειται για τον Χάρη Αγγελή, είναι μόλις 23 ετών. Εκ των νεότερων μηχανολόγων δορυφόρων διεθνώς και σίγουρα ένας από τους ελάχιστους ειδικούς σε τέτοια ηλικία -ο νεαρότερος- που του έχουν εμπιστευθεί ακόμα και να υπολογίζει, να προγραμματίσει και να πραγματοποιήσει ολόκληρη πολύπλοκη μανούβρα δορυφόρου που βρίσκεται σε τροχιά 36.000 χιλιόμετρα από τη Γη.

Κι ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο: εργάζεται στην Κύπρο, στο κέντρο ελέγχου δορυφόρων της Hellas Sat στην Κοφίνου.

Προηγήθηκε η υποχρεωτική θεωρητική κατάρτιση για όλα τα συστήματα και τα υποσυστήματα που περιλαμβάνονται σε κάθε ένα από τους συγκεκριμένους δορυφόρους, όπως τα συστήματα προώθησης, τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας, τον θερμικό έλεγχο του διαστημικού οχήματος, τις τηλεπικοινωνίες, το ωφέλιμο φορτίο και εκπαίδευση στην τηλεμετρία των δορυφόρων. Επίσης, εκπαιδεύτηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, στη διαχείριση των δεδομένων, ιδιαίτερα αυτών που αφορούν στους ελέγχους θέσης, δυναμικής και τροχιακής μηχανικής των δορυφόρων όπως και στη διαχείριση μέσω προσομοιωτών. Έχει ανταπεξέλθει επιτυχώς και τις πρακτικές και τις θεωρητικές εξετάσεις εντός της Hellas Sat για τον δορυφόρο Hellas Sat 2.

Τώρα, ετοιμάζεται σε προσομοιωτές για τις εξετάσεις σε σχέση με τους Hellas Sat 3 και Hellas Sat 4, από τους μεγαλύτερους και τεχνικά πιο εξελιγμένους δορυφόρους –ο «3», για παράδειγμα, προσφέρει μεταξύ άλλων ίντερνετ στα αεροπλάνα της Ευρώπης.

Η καθημερινή του δουλειά, προφανώς ενδιαφέρουσα. Η θεωρητική μελέτη και η πρακτική εξάσκηση με τη χρήση εξομοιωτών πάνω στα τρία διαστημικά σκάφη Hellas-Sat 2, Hellas-Sat 3 και Hellas-Sat 4 είναι καθημερινή, όπως μας εξηγεί.

Υπάρχουν όμως και οι τρεις βάρδιες, 07:00 - 15:00, 15:00 - 23:00 και η νυχτερινή 23:00 - 07:00. Σε κάθε μια από αυτές, οι πλοηγοί των δορυφόρων, έχουν την πλήρη ευθύνη των διαστημικών σκαφών. Υπάρχουν προγραμματισμένες διαδικασίες που απαιτούνται να εφαρμοστούν στους δορυφόρους, είτε για έλεγχο των διαφόρων υποσυστημάτων, είτε για τη διόρθωση της τροχιακής θέσης στο Διάστημα, τη διαμόρφωση του ηλεκτρικού φορτίου σε στιγμές που ο δορυφόρος βρίσκεται σε ολική ή μερική έκλειψη από τη Γη ή το Φεγγάρι σε σχέση με τον Ήλιο, είτε επίσης διαδικασίες οι οποίες δεν είναι προγραμματισμένες και οφείλονται σε κάποια βλάβη.

«Σε αυτές τις περιπτώσεις ίσως χρειαστεί μία σειρά διαδικασιών προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα ή να γίνει μια αναγκαία αλλαγή», μας εξηγεί ο Χάρης Αγγελή.

Πόσο δύσκολο και πόσο περίπλοκο είναι να σχεδιάσεις και να υλοποιήσεις μια κίνηση ενός δορυφόρου στο Διάστημα και γιατί πρέπει να γίνονται τέτοιες κινήσεις, είναι το ερώτημα που λογικά ακολουθεί. Οι κινήσεις αυτές των δορυφόρων, που στη γλώσσα του Διαστήματος λέγονται «ελιγμοί» (maneuvers) γίνονται καθημερινά ή εβδομαδιαία, προκειμένου να διορθώσουν την τροχιακή θέση του δορυφόρου, μας εξηγεί ο νεαρός συμπατριώτης μας.

Οι ελιγμοί αυτοί, γίνονται γιατί δημιουργούνται ελαφρές ασυμμετρίες μέσα στο ελκτικό βαρυτικό πεδίο της Γης, αφού η γη δεν είναι εντελώς σφαιρική, επειδή επιδρούν και οι ελκτικές βαρυτικές δυνάμεις από τη Σελήνη και τον Ήλιο, όπως και λόγω της πίεσης της ηλιακής ακτινοβολίας, προσθέτει με… απλά λόγια, ο 23χρονος Κύπριος μηχανολόγος του Διαστήματος. Προηγούνται κάποιες μετρήσεις και ανάλυση των δεδομένων αυτών από το τμήμα Flight Dynamics της Hellas Sat.

«Αφότου πλέον έχουμε στα χέρια μας τα δεδομένα αυτά, τα φορτώνουμε και τα τρέχουμε με την κατάλληλη διαδικασία -που είναι μία σειρά από εντολές προγραμματισμού- και ακολουθώντας πιστά τη σειρά ενεργειών, επιτυγχάνουμε τη διαμόρφωση της τροχιακής θέσης», καταλήγει ο ίδιος.

Οι ψηλές τεχνολογίες θέλουν νέους ανθρώπους

Στραφήκαμε προς τους δύο επικεφαλής της Hellas Sat, που εμπιστεύτηκαν τέτοιο ρόλο σε έναν τόσο νεαρό συμπατριώτη μας.

Είναι πάγια πολιτική της Helllas Sat να παρέχει ευκαιρίες και να προωθεί τους νέους επιστήμονες παράλληλα με την καινοτομία και τις τεχνολογίες αιχμής. Θεωρούμε καθήκον μας να εργοδοτούμε νέους επιστήμονες και να αναστρέφουμε με αυτό τον τρόπο το brain drain που συμβαίνει στην Κύπρο σήμερα, ήταν το σχόλιο προς τον «Φ», του δόκτορος Ομάρ Αλ Αϊντα, προέδρου του δορυφορικού οργανισμού Hellas Sat, αλλά και γραμματέα του δ.σ. του τηλεπικοινωνιακού κολοσσού STC – μεταξύ άλλων και χορηγός των Manchester United και Real Μαδρίτης.

Στην Hellas Sat πιστεύουμε στη νέα γενιά και προωθούμε νέους επιστήμονες, είμαστε η μοναδική εταιρεία που έχει από την Κύπρο πρόσβαση στο διάστημα και ελέγχει από τις εγκαταστάσεις της στην Κοφίνου τρεις δορυφόρους, συμπληρώνει ο αν. εκτελεστικός διευθυντής του δορυφορικού οργανισμού Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς. Στα 18 χρόνια λειτουργίας της στην Κύπρο επενδύει καθημερινά στις τεχνολογίες αιχμής, οι οποίες συναρτώνται και με προσλήψεις νεαρών επιστημόνων με φρέσκα και ξεκούραστα μυαλά. Για αυτό είναι μεγάλη μας τιμή και χαρά που εργοδοτούμε στην Κύπρο τον πιο νεαρό διαστημικό μηχανικό και χειριστή δορυφόρων παγκόσμια, καταλήγει ο ίδιος.

Mπροστά στην κονσόλα πλοήγησης σκαφών

Όταν οι περισσότεροι νέοι της ηλικίας του βρίσκονται μπροστά στις κονσόλες των παιχνιδομηχανών, ο Χάρης βρίσκεται μπροστά στην κονσόλα πλοήγησης διαστημικών σκαφών – των δορυφόρων για να χειρίζεται, από την Κοφίνου, δορυφόρους σε απόσταση 36.000 χιλιομέτρων από τη Γη – πρόκειται και για επένδυση $200-$300 εκατομμυρίων, που εξαρτάται από μερικά δικά του «κλικ» στο πληκτρολόγιο.

«Κάθε αρχή εννοείται πως είναι δύσκολη, πόσο μάλλον σε έναν τέτοιο τομέα που οι ευθύνες είναι απεριόριστες. Αλλά μέχρι στιγμής καταλαβαίνω πως με συνεχή εξάσκηση και μελέτη, αισθάνεσαι όλο και περισσότερη σιγουριά και βεβαιότητα όταν βρίσκεσαι μπροστά στην κονσόλα «πλοήγησης» των διαστημικών σκαφών. Δεν πρέπει ποτέ να κάνεις βεβιασμένες κινήσεις και πρέπει να είσαι πάντοτε πλήρως ενήμερος προτού τρέξεις μία διαδικασία στα σκάφη. Σε έκτακτες ανάγκες όμως πάντοτε υπάρχουν τηλέφωνα διαθέσιμων εξειδικευμένων μηχανικών όπως παράλληλα και των κατασκευαστριών εταιρειών που μπορείς άμεσα να απευθυνθείς όταν υπάρχει αμφιβολία», σχολιάζει ο Χάρης Αγγελή.

Πηγή: Φιλελεύθερος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ