Πολιτική

16 Νοεμβρίου 2022 12:19 Τελευταία ενημέρωση : 16 Νοεμβρίου 2022 20:30

Παρακολουθήσεις: Οι 7 σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου - Τι αλλάζει

Διάβασέ μου το...

Οι στόχοι που επιτυγχάνονται μέσω του νέου πλαισίου που εισάγεται με το νομοσχέδιο.

Παρακολουθήσεις: Οι 7 σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου - Τι αλλάζει
-

Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας και οργάνωσης της ΕΥΠ, αλλά και στη διαδικασία με την οποία αίρεται το απόρρητο των επικοινωνιών επιφέρει το νομοσχέδιο που τέθηκε χθες το απόγευμα στη δημόσια διαβούλευση- διαδικασία που θα ολοκληρωθεί στις 22 Νοεμβρίου.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι 7 πιο σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» είναι οι εξής:

Οι 7 πιο σημαντικές καινοτομίες του νομοσχεδίου

  1. Συγκροτείται εντός της ΕΥΠ Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου η οποία θα έρευνα ζητήματα διαφθοράς και παράβασης καθήκοντος μέσα στην υπηρεσία.
  2. Διοικητής της ΕΥΠ μπορεί να ορίζεται μόνο διπλωμάτης η απόστρατος ανώτατος αξιωματικός και υποδιοικητές μόνο δημόσιοι λειτουργοί. Αποκλείεται ιδιώτες από τις θέσεις αυτές.
  3. Προσδιορίζεται η έννοια της εθνικής ασφάλειας στη βάση της οποίας μπορεί να ζητηθεί η άρση απορρήτου. Με τον τρόπο αυτό οροθετείται η δράση των φορέων του Δημοσίου που επικαλούνται εθνική ασφάλεια.
  4. Καθιερώνεται ειδική διαδικασία για την άρση απορρήτου των πολιτικών προσώπων με αυστηρά φίλτρα που καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή την άρση. Το αίτημα μπορεί να υποβάλει η ΕΥΠ μόνο για άμεση και εξαιρετικά πιθανή διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας, με την άδεια του Προέδρου της Βουλής και την συμφωνία δύο εισαγγελέων.
  5. Απαγορεύεται με ποινή φυλάκισης η κατοχή ή εμπορία κακόβουλου λογισμικού χωρίς να απαιτείται η συνδρομή οποιασδήποτε άλλης προϋποθέσεις. Επιπλέον αναβαθμίζεται σε κακούργημα με ποινή φυλάκισης έως 10 χρόνια η χρήση των λογισμικών αυτόν.
  6. Οποιοσδήποτε μπορεί να λαμβάνει γνώση ότι έχει γίνει άρση του απορρήτου του τηλεφώνου του για λόγους εθνικής ασφάλειας μετά από παρέλευση τριών ετών από την λήξη της άρσης.
  7. Τυποποιείται η διαδικασία για την καταστροφή αρχείων που αφορούν άρση απορρήτου. Για μεν το περιεχόμενο που προέκυψε από την άρση απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά παρέλευση εξαμήνου, για δε τον φάκελο της υπηρεσίας με τα στοιχεία που τεκμηρίωσαν το αίτημα της άρσης απορρήτου προβλέπεται καταστροφή μετά από 10 χρόνια. Σήμερα ο νόμος δεν προβλέπει χρονικό ή άλλο προσδιορισμό για την καταστροφή των αρχείων.

Με το νόμο επιτυγχάνονται τρεις στόχοι

Πρώτον, με γρήγορα αντανακλαστικά θεραπεύονται παθολογίες και δυσλειτουργίες που διαπιστώθηκαν.

Δεύτερον, καθιερώνονται διαδικασίες και πλαίσιο λειτουργίας που περιορίζουν τη διακριτική ευχέρεια την οποίαν είχαν τα όργανα που εμπλέκονταν στην διαδικασία άρσης απορρήτου.

Τρίτον, δημιουργείται το πιο σύγχρονο και συνεκτικό πλαίσιο μεταξύ των χωρών της ευρωπαϊκής ένωσης για τα σχετικά θέματα, δεδομένου μάλιστα ότι ενόσω ανάλογα ζητήματα προέκυψαν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες μόνο στην Ελλάδα έρχεται άμεσα νομοθετική παρέμβαση.

ΣΥΡΙΖΑ: Με ομερτά μέχρι τις εκλογές και όρους μαφίας ο Μητσοτάκης προσπαθεί να καλύψει τα ίχνη του για το σκάνδαλο των υποκλοπών

«Το σχέδιο νόμου για τις παρακολουθήσεις αποτελεί ταφόπλακα στην προσπάθεια διαλεύκανσης και επιβεβαιώνει πανηγυρικά την ενοχή Μητσοτάκη», σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ σε ανακοίνωση του υπό τον τίτλο «με ομερτά μέχρι τις εκλογές και όρους μαφίας ο Μητσοτάκης προσπαθεί να καλύψει τα ίχνη του για το σκάνδαλο των υποκλοπών».

Ειδικότερα η αξιωματική αντιπολίτευση αναφέρει ότι το σχέδιο νόμου «παραπέμπει ενδεχόμενη ενημέρωση των πολιτών για παρακολούθησή τους μετά το πέρας τριετίας», «δεν προβλέπει αναδρομική ισχύ και διασφαλίζει την ομερτά για το σκάνδαλο μέχρι τις εκλογές, αφού ως τότε δεν θα μπορεί κανείς να μάθει ποιος ήταν ο λόγος παρακολούθησης από την ΕΥΠ όχι μόνο των κ.κ. Ανδρουλάκη και Κουκάκη αλλά ακόμα και υπουργών του κ. Μητσοτάκη που είχαν μολυνθεί ταυτόχρονα και από το Predator».

Επιπλέον ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι «ακόμα και μετά την τριετία, ένα τριμελές όργανο που την πλειοψηφία θα έχουν ο διοικητής και η εισαγγελέας της ΕΥΠ, αυτοί δηλαδή που αποφάσισαν την παρακολούθηση, θα αποφασίζουν εάν θα ενημερωθεί ο πολίτης που έχει παρακολουθηθεί», ότι «ο διοικητής της ΕΥΠ θα αποφασίζει ποιο κακόβουλο λογισμικό θεωρείται… παράνομο» και ότι «επισπεύδει στους έξι μήνες την αυτόματη διαγραφή υλικού παρακολουθήσεων»

Καταληκτικά ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι «το καθεστώς Μητσοτάκη προσπαθεί να καλύψει τα ίχνη του όπως ακριβώς λειτουργεί τόσο καιρό με τις παρακολουθήσεις: Με όρους μαφίας».

 Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου αναφέρει σε ανακοίνωσή του: «Ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο κυβέρνησε, αδιαφόρησε πλήρως για τη ρύθμιση του εξαιρετικά ευαίσθητου -για την εθνική ασφάλεια και τη δημοκρατία- πεδίου των κρατικών υπηρεσιών πληροφοριών και τα λογισμικά παρακολούθησης. Το γεγονός ότι αυτά είχαν εντοπιστεί να λειτουργούν στη χώρα από το 2016 καθιστά την αδράνεια του ύποπτη αδιαφορία. Η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που έγιναν αντιληπτές και γνωστές αρρυθμίες στο σύστημα, ανέλαβε πολιτικές πρωτοβουλίες για την επίλυση των προβλημάτων, απέδωσε με γενναιότητα πολιτικές ευθύνες, συνέδραμε την ελληνική Δικαιοσύνη μέσω των δημοσίων Αρχών. Παράλληλα, ετοίμασε νομοθετικές πρωτοβουλίες που έρχονται να απαντήσουν στα προβλήματα με τρόπο πειστικό και οριστικό. Είναι προφανές, από την ανακοίνωσή του, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, είτε δεν κατανοεί, είτε -όπως το συνηθίζει- σκοπίμως διαστρεβλώνει αυτό που διαβάζει.

Επισημαίνουμε λοιπόν, σημείο προς σημείο, σε όσα αναφέρει:

  • Ως προς την παρατήρηση περί αναδρομικής εφαρμογής: κανένας πολίτης, ο οποίος έχει βρεθεί σε καθεστώς άρσης απορρήτου, δεν εξαιρείται από τη δυνατότητα να ενημερωθεί, ακόμα κι αν η παρακολούθηση, έγινε στο παρελθόν. Το χρονικό όριο των τριών ετών που τίθεται συνδέεται με την ανάγκη να υπάρχει μία αντικειμενική χρονική απόσταση πριν από την ενημέρωση, ώστε να μην υπάρχει οποιοδήποτε επικινδυνότητα για την εθνική ασφάλεια. Χρονικά όρια τίθενται εξάλλου και σε σχετικές νομοθεσίες ευρωπαϊκών κρατών.
  • Ως προς το τριμελές όργανο που αποφασίζει: πλην του Διοικητή, δεν πρόκειται για τα ίδια πρόσωπα που κρίνουν εάν υφίσταται διακύβευση εθνικής ασφάλειας. Στο τριμελές όργανο συμμετέχουν ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών, που εξαρχής δεν συμμετείχε στην διαδικασία, και ο εισαγγελικός λειτουργός που υπηρετεί στον οικείο φορέα, ο οποίος, λόγω παρέλευσης του χρόνου θητείας του, θα είναι διαφορετικός από εκείνον που εξέδωσε τη διάταξη. Η επιφύλαξη της μη διακύβευσης του σκοπού υπήρχε εξάλλου αυτούσια και στο πλαίσιο που ίσχυε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
  • Ως προς την απόφαση για το ποιο κακόβουλο λογισμικό θεωρείται παράνομο: καλό θα είναι να γνωρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, ότι μία ποινική διάταξη οφείλει να είναι απολύτως ορισμένη, διαφορετικά έχει κίνδυνο να κριθεί αντισυνταγματική λόγω αοριστίας. Συνεπώς, η ύπαρξη καταλόγου είναι αναγκαία συμπλήρωση της ποινικής διάταξης. Επειδή δε η ΕΥΠ είναι ο εθνικός φορέας κυβερνοασφάλειας, είναι σε θέση να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τα κακόβουλα λογισμικά που κυκλοφορούν. Υπό διαφορετική εκδοχή, η διάταξη θα ήταν ανεφάρμοστη και νομικά προβληματική.
  • Ως προς την διαγραφή υλικού παρακολουθήσεων: καλό θα ήταν η αντιπολίτευση να ανατρέξει στη σχετική νομοθεσία, όπως ισχύει επί δεκαετίες. Ο νόμος δεν προέβλεπε χρονικό όριο για την καταστροφή του υλικού της παρακολούθησης, με αποτέλεσμα η καταστροφή να καθίσταται δυνατή από την πρώτη μέρα της λήξη της άρσης. Για πρώτη φορά τυποποιείται η διαδικασία και τίθενται αυστηρά και εύλογα όρια. Εξάλλου, το περιεχόμενο της παρακολούθησης θα πρέπει να καταστρέφεται σε σχετικά εύλογο χρόνο για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων, στο μέτρο που δεν ανέκυψε ζήτημα εθνικής ασφάλειας. Και καλό είναι να μην συγχέεται το υλικό παρακολούθησης, που καταστρέφεται στους έξι μήνες, με τον φάκελο τεκμηρίωσης της άρσης του απορρήτου, που καταστρέφεται ύστερα από δεκαετία, για το οποίο επίσης δεν υπήρχε προθεσμία στην προηγούμενη νομοθεσία.

Η πολιτική, όπως την αντιλαμβανόμαστε εμείς, είναι επίλυση προβλημάτων, με πράξεις, απόλυτο σεβασμό στους θεσμούς και μετρήσιμα αποτελέσματα. Όχι ακατάσχετη θεωρητικολογία, όχι κραυγές, όχι ψέματα, όχι συκοφαντίες. Και αυτή είναι η τεκτονική ρωγμή που χωρίζει την Νέα Δημοκρατία από τον ΣΥΡΙΖΑ».

 Το ΚΚΕ αναφέρει σε ανακοίνωσή του: «Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τη λεγόμενη προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών επιβεβαιώνει όλα όσα ανέδειξε το ΚΚΕ γι’ αυτή τη δυσώδη υπόθεση: Ότι, με ευθύνη της ΝΔ και των άλλων αστικών κομμάτων, ανοίγουν νέοι αντιδραστικοί δρόμοι για τη θωράκιση και ενίσχυση του κράτους, των υπηρεσιών παρακολούθησης και καταστολής. Γι’ αυτό και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δε βάζει μόνο ταφόπλακα στην αλήθεια για τις υποθέσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αλλά ενισχύει περαιτέρω όλο το αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο του “ουδείς εξαιρείται των παρακολουθήσεων”. Αναβαθμίζει τη δράση της ΕΥΠ και τις λειτουργίες του αστικού επιτελικού κράτους, με σημαία την “εθνική ασφάλεια” του κεφαλαίου. Αυτή η “εθνική ασφάλεια” ορίζεται στο νομοσχέδιο της ΝΔ με τρόπο που αποκαλύπτει ότι από τη φύση της στοχεύει στον “εχθρό λαό”. Όσο για τα κατασκοπευτικά λογισμικά με βάση και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, όχι απλά δεν απαγορεύονται, αλλά με τον πλέον επίσημο τρόπο νομιμοποιούνται στα χέρια των κρατικών αρχών και μυστικών υπηρεσιών. Είναι “στάχτη στα μάτια” του κόσμου ότι όλος αυτός ο βούρκος του συστήματος -που στηρίζεται σε αντιλαϊκές συνταγματικές και άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, στο “δίκαιο” της ΕΕ- μπορεί να πλαισιωθεί με ρυθμίσεις και όρους που δήθεν θα προστατεύουν το λαό και τα δικαιώματά του, όπως προβάλλουν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ. Μόνο ο λαός θα δώσει τη λύση, με την πάλη του ενάντια στο σάπιο καπιταλιστικό σύστημα και το κράτος του, σε συμπόρευση με το ΚΚΕ».


Ειδήσεις σήμερα:

Λέσβος: Βρέθηκε η μητέρα τριών παιδιών που είχε εξαφανιστεί

Ληστές φίμωσαν, ξυλοκόπησαν μητέρα και απείλησαν να της πάρουν το παιδί

“The 2Night Show”: Ο Μιχάλης Πανάδης εξηγεί πώς σταμάτησε να σνομπάρει την τηλεόραση (βίντεο)