Οικονομία

03 Μαρτίου 2022 17:10 Τελευταία ενημέρωση : 03 Μαρτίου 2022 19:20

Πλαφόν: η τροπολογία για καύσιμα, τρόφιμα και υγεία

Διάβασέ μου το...

Τι αναφέρεται στην τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή.

Πλαφόν: η τροπολογία για καύσιμα, τρόφιμα και υγεία
-

Κατατέθηκε στην Βουλή η τροπολογία για πλαφόν κέρδους σε προϊόντα η τιμή των οποίων επηρεάζεται από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με την τροπολογία, μέχρι τις 30 Ιουνίου 2022 δεν επιτρέπεται να υπάρχει κέρδος από την παροχή υπηρεσιών ή την πώληση αγαθών μεγαλύτερο από το ανάλογο του Σεπτεμβρίου 2021, πριν δηλαδή ξεκινήσει η ενεργειακή κρίση και οι ανατιμήσεις που αποτελούν "θηλιά" για οικογενειακούς προϋπολογισμούς και επιχειρήσεις.

"Η ρύθμιση κρίθηκε αναγκαία με στόχο την αντιμετώπιση φαινομένων αισχροκέρδειας από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας απαραίτητης για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια των καταναλωτών, κατά τη διάρκεια της γεωπολιτικής κρίσης που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας «και πάντως όχι πέραν της 30ης.06.2022" όπως αναφέρει η τροπολογία, με βασικό αντικείμενο τα καύσιμα, οι τιμές των οποίων έχουν πάρει την ανιούσα και στην Ελλάδα.

Τα πρόστιμα, αναλόγως της περίπτωσης ξεκινούν από 5.000 ευρώ και φτάνουν έως 1.000.000 ευρώ.

αρτοποιός - φούρναρης - φούρνος - ψωμί

Υπουργείο Ανάπτυξης: οι στόχοι της τροπολογίας για το πλαφόν

Σε ενημερωτικό σημείωμα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σχετικά με την τροπολογία, αναφέρονται τα εξής: 

«1. Τι καλείται να αντιμετωπίσει η εν λόγω ρύθμιση;

Η στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας και η συνεχιζόμενη αρνητική επίδραση της πανδημίας της νόσου COVID-19 στην παγκόσμια αγορά, δημιουργούν συνθήκες ανατιμήσεων καταναλωτικών προϊόντων που οφείλονται στην διαταραχή των συνθηκών της παγκόσμιας οικονομίας και των εφοδιαστικών αλυσίδων συγκεκριμένων προϊόντων ή πρώτων υλών. Με τη ρύθμιση επιδιώκεται η παρεμπόδιση της αθέμιτης κερδοφορίας των επιχειρήσεων που θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν την κρίση αυτή για τον προσπορισμό αθέμιτων κερδών.

2. Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Η στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας και η συνεχιζόμενη αρνητική επίδραση της πανδημίας της νόσου COVID-19, έχουν προκαλέσει μία αλυσίδα αναταράξεων στην παγκόσμια οικονομία και διαταράσσουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ιδίως σε ότι αφορά στα υγρά και τα αέρια καύσιμα και τα δημητριακά. 

3. Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;

Το σύνολο του καταναλωτικού κοινού και των επιχειρήσεων.

4. Ποιοι είναι οι στόχοι της εν λόγω ρύθμισης;

Η  αποτροπή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας των επιχειρήσεων που προέρχεται από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, στην περίοδο της γεωπολιτικής κρίσης που έχει προκληθεί από τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας αλλά και της συνεχιζόμενης αρνητικής επίδρασης της πανδημίας της νόσου COVID-19 στην παγκόσμια αγορά. 

Συνοψίζοντας, για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση της διάταξης και έως την 30η.06.2022 απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προϊόντος υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1ης.09.2021».

Η τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή

Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης

Ο τίτλος και οι παρ. 1 έως 6 του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α' 124) αντικαθίστανται ως εξής:

«Άρθρο 58

Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης

«1. Για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του παρόντος και έως την 30η.6.2022, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1η.9.2021.

2. Αρμόδιες αρχές, για τη λήψη καταγγελιών και τη διαπίστωση παράβασης της παρ. 1, ορίζονται:

α) η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,

β) η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και

γ) οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου των Περιφερειών.

3. Οι αρχές της παρ. 2 μπορούν να:

α) αποκτούν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία, δεδομένο και έγγραφο από οιαδήποτε πηγή που διευκολύνει τον έλεγχο οιασδήποτε πιθανολογούμενης παράβασης,

β) διενεργούν έλεγχο, ο οποίος συμπεριλαμβάνει την πρόσβαση σε κάθε χώρο ή μέσο μεταφοράς, που χρησιμοποιεί ο προμηθευτής, τον οποίον αφορά ο έλεγχος ή να παραγγέλλουν ελέγχους που διενεργούνται από άλλες δημόσιες αρχές, προκειμένου να λαμβάνονται, να εξετάζονται και να κατάσχονται στοιχεία, δεδομένα ή έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ελέγχου, ανεξαρτήτως του μέσου αποθήκευσής τους,

γ) διατηρούν στην κατοχή τους τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου για όσο χρόνο και στον βαθμό που απαιτείται για την ομαλή διεκπεραίωση του ελέγχου,

δ) αναζητούν την παροχή πληροφοριών όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά από κάθε εκπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού του προμηθευτή που ελέγχεται, ο οποίος έχει την υποχρέωση να παρέχει πληροφορίες και εξηγήσεις όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά, τα δεδομένα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου.

4. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος οποιουδήποτε παραβαίνει την απαγόρευση της παρ. 1, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά ή διαζευκτικά, κυρώσεις ως εξής:

α) σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,

β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.

5. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος του ελεγχόμενου προσώπου πρόστιμο έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εάν αυτό αποκρύψει, παραποιήσει ή δεν προσκομίσει τα στοιχεία που ζητούνται από τις αρμόδιες αρχές ή παρεμποδίσει με οποιοδήποτε τρόπο την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της παρ. 3.

6. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να καθορίζονται η διαδικασία του ελέγχου και της επιβολής των κυρώσεων των παρ. 4 και 5, η κλιμάκωση των προστίμων και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος.».

Καλάθι - αγορές - σούπερ μάρκετ - καρότσι

Αντιδράσεις κομμάτων

Ο Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Χαρίτσης δήλωσε «η ελληνική κοινωνία εδώ και μήνες πληρώνει βαρύ λογαριασμό εξαιτίας των καταστροφικών επιλογών της κυβέρνησης στην κρίση της ακρίβειας. Σήμερα, υπό το βάρος της συντριπτικής πραγματικότητας, η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία για επιβολή πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των επιχειρήσεων σε βασικά είδη. Η διάταξη αυτή είναι ελλιπής, ανεπαρκής και εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με αίσθημα ευθύνης θα την υπερψηφίσει γιατί στηρίζουμε κάθε μέτρο που μπορεί έστω και κατ' ελάχιστο να προστατεύσει το εισόδημα των καταναλωτών σε αυτές τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Θα παρακολουθούμε στενά την υλοποίηση και θα ελέγχουμε κάθε βήμα εφαρμογής της. Πρέπει να είναι όμως απολύτως σαφές ότι η ρύθμιση αυτή είναι σταγόνα στον ωκεανό. Επουδενί μπορεί να αντιμετωπίσει την δομική κρίση που αντιμετωπίζουμε. Η μάχη κατά της ακρίβειας απαιτεί άμεση μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στην ενέργεια, ρύθμιση των τιμολογίων, αποφασιστική πάταξη της αισχροκέρδειας και ουσιαστική στήριξη ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Σε δήλωση του, ο Χρήστος Γκόκας, εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής αναφέρει «η Κυβέρνηση, που κωφεύει στις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κατέθεσε την τροπολογία που προβλέπει τα ελάχιστα από εκείνα που μπορεί να κάνει. Την υπερψηφίζουμε για να μην έχει κανένα άλλοθι. Την υπερψηφίζουμε όμως, επισημαίνοντας το ατελέσφορο της διαδικασίας των ελέγχων λόγω της αδυναμίας των αρμόδιων υπηρεσιών, καθώς και την παγίωση ποσοστών κέρδους που μπορεί να περιέχουν κερδοσκοπία του προηγούμενου διαστήματος, η οποία ως απόλυτο μέγεθος μπορεί να δώσει και μεγαλύτερα κέρδη εφόσον θα αυξηθούν οι τιμές αγοράς των πρώτων υλών».

Ειδήσεις σήμερα:

Ιωάννα Παλιοσπύρου: Η πρώτη φωτογραφία της χωρίς μάσκα

Ανδραβίδα: Μακελειό στο σπίτι της δολοφονημένης οικογένειας (εικόνες)

Γυναικοκτονία στη Θεσσαλονίκη: Πέθανε η 41χρονη από τα πυρά του πρώην της